Nu ook mobiele camera’s tegen overlast in Pelt

Niels Valkenborgh

De gemeente zet voortaan ook mobiele camera’s in om overlast tegen te gaan. Ze zullen worden ingezet op plaatsen die bekend staan voor sluikstorten en andere vormen van overlast. Ze zullen dus regelmatig van locatie veranderen.

Cameratoezicht is een extra middel dat de gemeente en de politiediensten voortaan inzetten in de aanpak van overlast op het openbaar domein. Een half jaar geleden werden al camera’s in gebruik genomen in de omgeving van de uitgaansbuurt in de Kerkstraat. Als er via de camera’s vaststellingen worden gedaan, dan kunnen de overtreders worden geïdentificeerd en kan er een (GAS-)boete volgen. Voor het gebruik van de camerabeelden gelden strenge regels. De aanwezigheid van de camera’s is aangegeven. De beelden worden maximum 1 maand bewaard en worden geraadpleegd om problemen vast te stellen. Alleen de politie kan de beelden bekijken, ‘live’ of achteraf, en enkel in het kader van een opdracht.

Peltse verenigingen krijgen opleiding rond levensreddende technieken

Meer dan 100 Peltenaren uit het verenigingsleven kregen dit voorjaar in negen praktische sessies uitleg hoe ze moeten reageren bij een hartstilstand. Aan de hand van een oefenpop konden ze reanimatietechnieken oefenen en het gebruik van de Automatische Externe Defibrillator (AED) uitproberen.

Voor het eerst prikkelarme kermis in Pelt

Van 31 maart tot en met 2 april gaat op de Grote Heide de eerste kermis van het jaar in Pelt door. Deze kermis zal dit keer rustig beginnen op Paasdag. Want voor het eerst in Pelt zal er dan een uur lang prikkelarme kermis zijn.  Het geluid wordt begrensd tot achtergrondmuziek, felle lichten worden gedimd en flikkerende lichten gedoofd. Kermis moet immers een feest zijn voor iedereen, ook voor wie gevoelig is voor fel licht en zware geluiden.

Rikkaartpleintje in hedendaags kleedje gestoken

De gemeente heeft het Rikkaartpleintje in Sint-Huibrechts-Lille in een compleet nieuw kleedje gestoken. Het was door de jaren versleten geraakt terwijl de buurt verjongde. Die verjongde buurt beschikt nu over een vernieuwd  buurtplein. De buurtbewoners konden voorafgaand hun ideeën over het pleintje op papier zetten. De gemeentelijke dienst beheer publieke ruimte tekende vervolgens het ontwerp en voerde ook zelf de werken uit.