Het gemeentelijk bestuur zet een volgende stap in de realisatie van een veiligere fietsverbinding tussen Oosterlo en Eindhout. Het schepencollege heeft de uitbreiding van de studieopdracht voor de realisatie van een fietspad tussen Oosterlo en Eindhout goedgekeurd. Door deze uitbreiding kan het traject langs de Steenweg op Oosterlo, vanaf het bruggetje tot aan de kruising met de Meir in Laakdal, verder uitgewerkt worden.
Verschillende partners
In 2024 sloten de gemeente Laakdal, de stad Geel, Pidpa en Aquafin al een samenwerkingsovereenkomst die de basis vormt voor de gezamenlijke aanleg van fietsinfrastructuur en de uitvoering van bijkomende wegen- en rioleringswerken in de Berthoutstraat en de Steenweg op Oosterlo. Om de plannen verder uit te werken en het bijkomende fietstraject langs de Steenweg op Oosterlo mee op te nemen, wordt de lopende studieopdracht nu uitgebreid.
Het studiebureau zal instaan voor de verdere technische uitwerking van de plannen. Daarbij wordt onderzocht hoe een veilige en kwalitatieve fietsverbinding kan worden gerealiseerd en hoe deze kan worden afgestemd op de geplande wegen- en rioleringswerken.
Veilige fietsverbinding
Schepen van Openbaar domein Tine Gielis benadrukt het belang van een goede afstemming tussen de verschillende projecten: “Bij infrastructuurwerken van deze omvang is het belangrijk om zoveel mogelijk werkzaamheden te combineren. Dat zorgt voor een efficiëntere uitvoering en beperkt de hinder voor bewoners en weggebruikers. Dit is een complex dossier waarbij verschillende partners hun planning, budgetten en uitvoering op elkaar moeten afstemmen. Een goede coördinatie is dus essentieel, maar vraagt uiteraard ook tijd.”
“Dagelijks maken heel wat fietsers gebruik van deze verbinding, terwijl de weg ook een belangrijke doorgangsroute vormt voor gemotoriseerd verkeer. Door te investeren in kwalitatieve fietsinfrastructuur creëren we een veilige omgeving voor fietsers. We willen dit doortrekken tot aan de school,” aldus schepen van Mobiliteit Stein Voet.