Nieuwe beweegbank in Boseind

Niels Valkenborgh

Volgende week woensdag wordt in Boseind, aan het graspleintje voor de kerk in de Nachtegaalstraat, de derde Peltse beweegbank feestelijk in dienst genomen. Een beweegbank is uitnodigend voor iedereen die wil bewegen, want je kan er je lichaam trainen in tal van oefeningen. De sportdienst organiseert daarnaast regelmatig eenmalige en permanente beweegactiviteiten. De komende jaren voorziet het gemeentebestuur in elk Pelts dorp een soortgelijke beweegbank.

Volgende week woensdag 24 april wordt in Boseind de derde IPitup beweegbank in de Peltse buurten officieel geopend.

Schepen van sport Leen Gielen: "Een beweegbank is uitnodigend voor iedereen die wil bewegen. De bank is immers uitgerust met zes verschillende fitnesselementen waaraan of waarop je meer dan 250 lichaamsoefeningen kan doen. Versterk je benen, romp en bovenlichaam. Een infopaneel op de bank stelt een aantal basisoefeningen voor.  Al deze elementen kan je gelijktijdig gebruiken, dus je kan met meerdere personen aan de bank trainen. Mag het een tikkeltje moeilijker? Download de gratis IPitup-app en krijg een persoonlijk trainingsprogramma op maat."

De beweegbank in Boseind vind je aan het graspleintje voor de kerk in de Nachtegaalstraat. In Pelt vind je al vergelijkbare beweegbanken in Lindelhoeven (speelpleintje aan de Hoevenstraat-Rekkerstraat-Kapelstraat) en Overpelt-Fabriek (nabij parochiezaal de Schakel, op het kruispunt van de Zinkstraat en de Leukenstraat). Dit succesvolle project wordt volgend jaar ook in Grote Heide verdergezet.

Rond de buurtbank organiseert de sportdienst tal van eenmalige en permanente laagdrempelige beweegactiviteiten in de buurt. Het is tevens de startplaats van verschillende wandelingen doorheen de wijk. Op die manier wordt de bank niet enkel een beweegbank maar ook een ontmoetingsplaats.

Wil je liever aansluiten bij een groep om aan de bank te sporten? Vanuit de gemeentelijke sport­dienst kunnen lessenreeksen ingepland worden op vraag van enkele bewoners (minimum 6). Stuur hiervoor een mailtje naar [email protected] met vermelding van je naam.

De beweegbank in Boseind wordt volgende week woensdag 24 april feestelijk geopend met tal van beweegactiviteiten rond de bank. Vanaf eind april organiseert de Peltse sportdienst ook wekelijkse beweegmomenten rond de beweegbank. Meer info over de activiteiten vind je op www.gemeentepelt.be/beweegbank-boseind

Pelt verwelkomt nieuwe Peltenaartjes tijdens babyborrel

Vandaag had in Pelt de gemeentelijke babyborrel plaats. In 2023 kwam er in onze gemeente bij liefst 317 gezinnen een kindje bij. Vooral door geboorte, maar ook door adoptie en in pleeggezinnen. Elk van hen is een nieuw Peltenaartje en dat wil het gemeentebestuur niet ongemerkt voorbij laten gaan. Daarom nodigde de gemeente ouders en kinderen uit voor een bij uitstek gezinsvriendelijk evenement, dat georganiseerd werd met de medewerking van de vrijwilligers van Wiegwijs en de Peltse Gezinsbonden.

Pelt biedt plekken om rustig te blokken

Studenten die een rustige plek zoeken om te blokken, kunnen nog tot en met vrijdag 28 juni terecht op enkele locaties dicht bij huis. Dagelijks zijn zo meer dan 40 studieplekken ter beschikking.

Gevarieerd jaarprogramma CC Palethe met nieuw talent en gevestigde waarden

Cultuurcentrum Palethe staat ook het komende seizoen garant voor vele avonden cultuurgenot met heel wat bekende namen, zoals Tom Van Dyck, Jasper Steverlinck, Karen Damen, Les Truttes, Kommil Foo en vele anderen.  Reserveren kan vanaf woensdag 29 mei om 12 uur via www.palethe.be of aan de vrijetijdsbalie.