Namen voor trage wegen definitief goedgekeurd

Publicatiedatum

Tags

omgeving

Auteur

Gerlinde Hublin

Deel dit artikel

De namen die in oktober vorig jaar voorlopig werden toegekend aan vier trage wegen in onze gemeente, kregen vorige dinsdag, na het openbaar onderzoek daarover, de definitieve goedkeuring van de gemeenteraad. Zij het met een correctie in de spelling.

“Na een participatietraject waarbij Zoerselaars via de gemeentelijke website suggesties konden aanbrengen, stelde de cultuurraad voor elke naamloze trage weg een top drie van namen samen”, vertelt schepen Katrien Schryvers, “Daarop koos het schepencollege de naam ‘Troefelpad’ voor de verbinding tussen De Hulsten en Geleg, ‘Bijlpad’ voor de verbinding tussen de Kerkstraat en Smissestraat, ‘Langemanpad’ voor de verbinding tussen Smissestraat en De Doelen en ‘Liza’s Laantje’ voor het pad tussen Kerkstraat en Pastoor Doxlaan.”

Na de voorlopige vaststelling van deze namen door de gemeenteraad in oktober volgde in november een openbaar onderzoek. Het enige bezwaar dat het schepencollege in die periode ontving, werd aanvaard en gevolgd. Zo zal het naambordje van de eerste trage weg in de toekomst ‘Troeffelpad’ vermelden, met twee f’en. En aldus werden de namen vorige dinsdag definitief goedgekeurd.

“Tot op heden hadden de trage wegen voor zover ik weet gewoon geen naam, of was die toch zeker niet wijd en zijd verspreid”, vertelt schepen van cultuur Roel Van Elsacker, “Nu kozen we heel bewust namen die iets te maken hebben met onze gemeente en de buurt. Ik ben er dan ook gerust in dat de nieuwe namen binnen de kortste keren heel vertrouwd zullen aanvoelen en veel gebruikt zullen worden.”

Benieuwd waar de namen vandaan komen? We leggen het graag even uit:

In het jaar 1733 richtten de kloosterlingen van de abdij van Sint-Bernards op het Geleg een steenbakkerij op, voornamelijk om in de eigen behoeften te kunnen voorzien. In 1756 werd de pastorie van Zoersel opgetrokken met stenen uit deze steenbakkerij. Het Troeffelpad verwijst hier naar een 'troeffel' of een truweel, een onmisbaar gereedschap bij het bouwen, en niet naar de schop met de lange gebogen steel zoals we die in Zoersel ook noemen.

Het Bijlpad ligt vlak naast cultuurhuis De Bijl, waar ook Hendrik Conscience nog over de vloer kwam. 

Het Langemanpad verwijst naar de tweede naam van onze Zoerselse scouts: "The Long Man". Die brachten de jins een aantal jaren geleden mee van een reis naar Engeland. Geïnspireerd door The Long Man of Wilmington (een groot mensfiguur van kalk, gelegen op de heuvelrug South Downs nabij het dorpje Wilmington) tekenden ze bij terugkeer de Long Man na op de muren van hun lokalen. 

Met een leuke alliteratie verwijst Liza’s Laantje naar buurvrouw Liza De Breucker die jarenlang naast het padje naast de Smoutmolen woonde. Ondertussen is Liza thuis in woonzorgcentrum De Buurt. 

Nieuws

Zoersel zet minder mobiele inwoners op de fiets

Tijdens de week van de vrijwilliger (2 tot 10 maart) wordt er in gemeente Zoersel een unieke samenwerking gelanceerd. Gemeente & ocmw Zoersel, drie zorgvoorzieningen, Fietsersbond Vlaanderen, Fietsersbond Voorkempen en AXI vzw, met de steun van Cera, slaan samen de handen in elkaar om minder mobiele inwoners meer beweging te geven … op de fiets!

Eén duidelijk en vernieuwd reglement voor alle voordelen van de Z-pas

Sinds september 2014 hebben Zoerselaars met een beperkt inkomen recht op een Z-pas. Daarmee krijgen ze verschillende kortingen.

60 jaar na vastleggen tracé nog altijd geen concreet zicht op wanneer de werken voor de omleidingsweg rond Zoersel effectief van start kunnen gaan

Op 15 november 1963 besliste de gemeenteraad van Zoersel waar de omleidingsweg die het doorgaand verkeer uit de dorpskern moest weren, zou moeten worden aangelegd. 60 jaar en heel wat plannen later is er nog altijd geen concreet zicht op wanneer de werken effectief van start zouden kunnen gaan, zo blijkt uit antwoorden op parlementaire vragen van Vlaams parlementslid Katrien Schryvers. “Volgens mijn laatste parlementaire vraag konden tot op heden 28 van de 81 noodzakelijke innemingen minnelijk gerealiseerd worden. De projectnota en het nieuwe onteigeningsbesluit zijn nog altijd niet gefinaliseerd. En dit terwijl de omleidingsweg echt noodzakelijk is om de dorpskernen van Zoersel, Oost- en Westmalle, die veel verkeer, waaronder een zeer groot aantal vrachtwagens te slikken hebben, opnieuw leefbaar te maken”, aldus Schryvers die ook schepen is in Zoersel.