Transparant, betrokken bestuur en burgerparticipatie

Gepubliceerd

Deel dit standpunt

Een transparant, betrokken gemeentebestuur en burgerparticipatie

Cd&v plus streeft ernaar dat de stad, iedere gemeente, iedere wijk een plaats is waar burgers en verenigingen actief betrokken zijn. Waar mensen een engagement kunnen opnemen in hun lokale gemeenschap. Door inspraak en overleg voelen inwoners en verenigingen zich betrokken bij het lokaal bestuur. Dat kan in formele adviesraden (de jeugdraad, de ouderenraad, GECORO, etc.), maar evenzeer in ad hoc participatieprojecten. Wij geloven dat we door overleg en samenwerking het beste uit elkaar halen. We doen dat met respect voor elkaars visie en met de durf om te strijden voor het algemene belang.

De feiten op tafel

  1. Het huidig gemeentebestuur (NVA, Pro3680 en Team Burgemeester) heeft de adviesraden ofwel afgeschaft, ofwel op een heel laag pitje gezet
  2. Er zijn geen overlegmomenten met inwoners bij ingrijpende veranderingen. Er is een cultuur van we informeren inwoners, maar wensen geen tegenspraak, of een alternatief plan. Tijdens deze informatiesessies is het een dovemansgesprek met het gemeentebestuur
  3. Facebook is het communicatiemiddel geworden - waarbij de vaststelling ook is, dat er alleen gereageerd wordt op Facebook en niet meer op de officiële kanalen.

Voorstellen cd&v plus

We geloven in adviesraden die op regelmatige basis hun visie laten horen. De lokale betrokkenheid van de mensen mag zich immers niet beperken tot het uitbrengen van een stem om de zes jaar, maar leent zich tot actief politiek burgerschap. Ze mag zich ook niet beperken tot eenmalige interacties met het bestuur en de administratie. De representativiteit van de betrokkenheid moet ook gewaarborgd blijven. Als enkel de hardste roepers gehoord worden, ben je ook niet representatief bezig.

  1. Eenduidige Communicatie: We verbeteren de communicatie naar onze inwoners door heldere, regelmatige updates te geven over belangrijke beslissingen en projecten. Dit doen we via diverse kanalen, zodat iedereen goed geïnformeerd is.

  2. Openbare vergaderingen en informatiesessies: We organiseren 2x per jaar in iedere deelgemeente openbare vergaderingen en informatiesessies, waar inwoners hun stem kunnen laten horen en vragen kunnen stellen. Zo bouwen we aan een transparant en betrokken bestuur.
  3. Co-creatie van oplossingen: Voor ingrijpende projecten / beslissingen brengen we het gemeentebestuur, administratie, inwoners en alle betrokkenen samen om oplossingen te vinden voor problemen die zich lokaal stellen. In een co-creatief traject buigen mensen zich over een duidelijk afgebakende probleem. Dergelijke afbakening maakt die trajecten ook begrijpelijk en hanteerbaar. Het gemeentebestuur zet dus in de praktijk een stap terug en geeft ruimte aan actief burgerschap.
  4. Evaluatie en herstructurering: We gaan de gemeentelijke diensten evalueren en herstructureren waar nodig. Zonder hierbij het oogpunt van de medewerkertevredenheid en -welzijn uit het oog te verliezen. Door processen efficiënter in te richten en burger-gericht te werken, verbeteren we de dienstverlening naar onze inwoners.
  5. Burgerbudget: Met het Burgerbudget geven we inwoners van Maaseik, Neeroeteren en Opoeteren de kans om hun buurt, wijk actief te verbeteren. Heb jij een idee dat jouw omgeving mooier, veiliger of gezelliger maakt? Dien je voorstel in en maak kans op financiering. Wat dit uniek maakt: als jouw project wordt gekozen, krijg je ook de mogelijkheid om het zelf te realiseren, samen met andere betrokken buurtbewoners. Zo maken we van Maaseik, Neeroeteren en Opoeteren een stad waar iedereen een verschil kan maken!


Gerelateerde standpunten