Onze regio is historisch en economisch nauw verbonden met de winning van kiezel en zand. Het zijn lokale troeven waar we trots op mogen zijn. Tegelijkertijd brengt deze grootschalige exploitatie ook een intensieve belasting van onze wegen en de leefomgeving met zich mee.
Om de lusten en de lasten eerlijk te verdelen, heeft de gemeenteraad beslist om het bestaande fiscale kader te vernieuwen. Vanaf 1 mei 2026 treedt het geactualiseerde belastingreglement voor openluchtgroeven in werking. Dit reglement schept duidelijkheid en stabiliteit tot eind 2031.
Wat verandert er concreet?
-
Uitbaters van openluchtgroeven betalen vanaf 1 mei een bijdrage van 1,10 euro per netto ontgonnen ton kiezel en/of zand.
-
Om de vinger aan de pols te houden bij de economische realiteit, wordt dit tarief jaarlijks op 1 januari met 2% geïndexeerd.
-
Er is gekozen voor een transparante, halfjaarlijkse aangifteplicht via digitale weg om de administratieve opvolging vlot en efficiënt te laten verlopen.
Wat is de meerwaarde voor onze inwoners? Besturen onder leiding van burgemeester Gunter Haeldermans betekent kiezen voor een gezonde balans in onze gemeente. We vallen onze ondernemers niet aan, maar we verwachten wel een solidaire bijdrage aan de gemeenschap waarin zij actief zijn.
De inkomsten uit deze belasting vloeien rechtstreeks terug naar projecten waar élke inwoner van Maaseik, Neeroeteren en Opoeteren baat bij heeft:
-
🚴 Betere infrastructuur: Extra middelen voor het onderhoud en de vernieuwing van onze lokale wegen en fietspaden.
-
🌳 Kwalitatieve natuur en recreatie: De opbrengsten helpen ons om voormalige ontginningsgebieden na de exploitatie prachtig te herinrichten, zodat er nieuwe plekken ontstaan om te wandelen, te fietsen en te ontspannen.
Met dit vernieuwde reglement kiest cd&v plus voor een rechtvaardig, constructief en transparant beleid dat bouwt aan een leefbare en financieel gezonde gemeente voor de toekomst.