Afschaffing snelbus door De Lijn ongedaan gemaakt!

Publicatiedatum

Auteur

Bart Vossen

Deel dit artikel

De door De Lijn onbegrijpelijk beslissing, afschaffing van de snelbus tussen Maaseik en Leuven, is ongedaan gemaakt!

Zonder overleg in de vervoerregioraad besliste De Lijn eenzijdig om de snelbus tussen Maaseik en Leuven af te schaffen. Er werd gewezen naar een tekort aan chauffeurs en bijkomende besparingen bij de lijn. 

Burgemeester Gunter Haeldermans (stad Maaseik): “De Lijn schrapt opnieuw bussen in Limburg, en dit keer raakt het rechtstreeks onze jongeren. Dit is onbegrijpelijk en onaanvaardbaar!”

Toekomst van onze jongeren in gevaar

Deze beslissing heeft verregaande gevolgen. Zonder een degelijke verbinding dreigen nog meer jongeren onze streek te verlaten. Willen we echt een toekomst waarin studeren buiten Limburg automatisch betekent dat je moet verhuizen? Dit is niet het beleid dat wij willen. Burgemeester Peter Nies (gemeente Kinrooi): “Met deze beslissing zegt De Lijn eigenlijk tegen de Maaslandse student: blijf in Limburg en koop een auto. Dat kunnen we uiteraard niet aanvaarden.”

Oproep aan de Vlaamse Regering

De burgemeesters van Dilsen-Stokkem, Maaseik en Kinrooi roepen alle Vlaamse parlementsleden, over partijgrenzen heen, op om deze schrapping tegen te houden. Burgemeester Sofie Vandeweerd (stad Dilsen-Stokkem): “De Lijn baseert zich voor deze afschaffing op de cijfers van het aantal reizigers. Dit stellen we echter in vraag want de snellijn 178 zit altijd vol. Er zijn zelfs twee bussen nodig om het aantal studenten uit onze regio naar Leuven en Brussel te vervoeren. Daarnaast moet De Lijn ook rekening houden met recht op bereikbaarheid en de leefbaarheid van onze regio.”

Dank zij het daadkrachtig optreden en goede samenwerking op de verschillende niveau's werd deze beslissing ongedaan gemaakt.

 

Nieuws

Goed nieuws voor onze jeugdverenigingen! 🏕️🚌

De zomer komt eraan, en dat betekent dat onze lokale jeugdbewegingen zich volop klaarmaken voor het hoogtepunt van het jaar: het zomerkamp! Om ervoor te zorgen dat al het kampmateriaal veilig, vlot en zonder zorgen op de bestemming raakt, hebben we als beleidsploeg een belangrijke knoop doorgehakt.

Investeren in onze toekomst: nieuw belastingreglement op kiezel- en zandwinning goedgekeurd 🏗️🌱

Onze regio is historisch en economisch nauw verbonden met de winning van kiezel en zand. Het zijn lokale troeven waar we trots op mogen zijn. Tegelijkertijd brengt deze grootschalige exploitatie ook een intensieve belasting van onze wegen en de leefomgeving met zich mee.

Om de lusten en de lasten eerlijk te verdelen, heeft de gemeenteraad beslist om het bestaande fiscale kader te vernieuwen. Vanaf 1 mei 2026 treedt het geactualiseerde belastingreglement voor openluchtgroeven in werking. Dit reglement schept duidelijkheid en stabiliteit tot eind 2031.

We doen wat we beloven: tot 65 Euro korting op de Buzzy Pazz voor onze jongeren! 🚌✨

Goed openbaar vervoer is ontzettend belangrijk voor onze jeugd. Of het nu gaat om de rit naar school, de weg naar de sportclub of een afspraak met vrienden: onze jongeren moeten zich vlot en betaalbaar kunnen verplaatsen. Daarom investeren we bewust in hun kansen én in het budget van onze gezinnen.