Actief lokaal handelsbeleid
cd&v wil een actieve handelsraad oprichten. Dit wordt een adviesorgaan met als doel de lokale handel en het ondernemen te versterken in samenwerking met de stad.
We centraliseren handelszaken op de handels-as in het centrum van Wervik en Geluwe. Handel naast handel versterkt elkaar. Zo revitaliseren we ook ons centrum.
- Het premiesysteem voor starters is goed maar moet steeds geëvalueerd worden en dit liefst samen met de handelaars.
- De “Wervikbon” is een goed instrument en zorgt ervoor dat men lokaal koopt. Dit concept kan best aangevuld worden met nog stimulerende formules om lokaal te kopen.
- Bij de subsidiëring van activiteiten of bij de eigen organisatie van activiteiten door de Stad wordt nog meer de kaart getrokken om “lokaal te kopen”.
Wonen als hefboom
Om middenstand in Wervik en Geluwe te laten bloeien is er afzet en zijn er klanten nodig.
Hefboom voor CD&V om dit te realiseren is een doordacht woonbeleid. Kwaliteitsvolle woningen of appartementen moeten tweeverdieners aantrekken om hier te komen wonen. Zij kunnen zorgen voor meer financiële draagkracht en kunnen de leefbaarheid van onze handelaars verhogen. Hiervoor moeten we ons ook richten op de renovatie van de woningen in het stadscentrum. Deze kunnen door jonge koppels opgekocht en gerenoveerd worden.
Tegelijk is het belangrijk dat de wijken en buurten over een lokale bakker of beenhouwer of kruidenierswinkel kunnen beschikken. Het subsidiereglement van starters mag hen niet uitsluiten.
Bereikbaarheid van de handelaar
De bereikbaarheid van handelaars is van het allergrootste belang.
Als er dan toch werken zijn, dan moet dit best zo kort mogelijk zijn én proactief bekeken worden ifv de effecten bij de handelaars.
In Wervik is 'Parking' een belangrijk issue. We zijn een passantenstad, mensen moeten dichtbij kunnen parkeren. cd&v wil niet dat er nog parkeerplaatsen verdwijnen. De centrumparking Oosthove moet degelijk en aantrekkelijk worden uitgebouwd.
Ook communicatie is hierbij zeer belangrijk. Bij grote werken die een impact hebben op de hele mobiliteit van het stadscentrum voor bewoners en handelaars, werken we met een “minder-hinder” ambtenaar. Dit is iemand die constant bereikbaar is voor bewoners en handelaars om proactief problemen op te lossen en om een goede communicatie te verzorgen.