Kalmthout pionier als 'duurzame gemeente'

Silke Lathouwers

De gemeente Kalmthout mag zich, samen met 6 andere Vlaamse gemeenten, voortaan ‘SDG-pionier’ noemen. Voor het eerst ontvingen lokale besturen in Vlaanderen een internationaal certificaat vanwege hun inzet de voorbije jaren als duurzame gemeente.

De 17 SDG’s (Sustainable Development Goals) zijn duurzame ontwikkelingsdoelen die door de Verenigde Naties werden aangenomen om tegen 2030 de belangrijke mondiale uitdagingen aan te pakken. “Die omvatten o.a. thema’s zoals gezondheidszorg, kwaliteitsvol onderwijs, gendergelijkheid, klimaat,  armoedebestrijding en betaalbare energie”, zegt burgemeester Lukas Jacobs.

“De voorbije twee jaar volgden we een traject om deze doelstellingen te integreren in ons gemeentelijk beleid”, weet schepen Silke Lathouwers. “Zo kwamen we tot een SDG-actieplan met meer dan 20 uiteenlopende projecten. De ‘UiTPAS’ betrekt mensen met een beperkt budget bij vrijetijdsactiviteiten, met 1000 zonnepanelen op de gemeentelijke gebouwen zorgen we voor hernieuwbare energie en de bomenteller houdt nauwgezet het aantal nieuwe bomen bij in Kalmthout. Met ons hemelwater- en droogteplan zorgen we voor voldoende opvang, infiltratie en hergebruik van regenwater, de sociale kruidenier heeft een ruim aanbod aan gezonde voeding en we zetten in op digitalisering voor een beter en toegankelijke dienstverlening.”

Al die inspanningen werden positief geëvalueerd, waardoor Kalmthout als één van de zeven gemeenten in Vlaanderen het internationale ‘SDG Pioneer Certificaat’ mocht ontvangen vanwege UNITAR, het opleidingsinstituut van de Verenigde Naties.

“Naast ondernemingen en onderwijsinstellingen zijn we nu bij de eerste lokale besturen die deze onderscheiding krijgen”, vertelt burgemeester Lukas Jacobs. “We ontvingen het certificaat op het SDG Forum waar tal van organisaties samenkwamen om hun kennis te delen over duurzaamheid. Uiteraard is deze bekroning geen eindpunt, maar eerder de start van een globale aanpak om de duurzaamheidsdoelstellingen als leidraad te nemen bij de opmaak van de nieuwe beleidsplannen na de gemeenteraadsverkiezingen. Zo werken we in Kalmthout goed mee om te komen tot een meer duurzame, rechtvaardige en inclusieve wereld.”

Nieuws uit Kalmthout

D’Achterwij wordt nieuw ontmoetingsplein in Achterbroek

Op vrijdag 22 maart startte officieel de aanleg van ‘d’Achterwij’ in Achterbroek. De gemeente Kalmthout, vrijwilligers en inwoners van Achterbroek verzamelden er om samen de eerste aanplanting te doen. D’Achterwij wordt een nieuwe, groene ontmoetingsplek in Achterbroek

Nieuw infokantoor voor Visit Kalmthout

De gemeente Kalmthout vernieuwt de komende maanden haar toeristisch infokantoor Visit Kalmthout. “Met de nieuwe inrichting gaan we voor een meer hedendaagse stijl en creëren we meer beleving voor de bezoeker”, zegt schepen voor toerisme Sandra Hoppenbrouwers. Het nieuwe infokantoor opent in oktober 2024.

Gemeente Kalmthout tekent bezwaar aan tegen opheffing van bescherming oude gemeentehuis

Vlaams minister voor Onroerend Erfgoed Matthias Diependaele besliste recent om de bescherming als monument van het oude gemeentehuis in Kalmthout ‘voorlopig’ op te heffen. “Als gemeente Kalmthout dienen we een bezwaarschrift in tegen deze beslissing”, zegt burgemeester Lukas Jacobs. “De gevel van het oude gemeentehuis uit 1863 vormt een zeer herkenbaar dorpszicht. De erfgoedwaarde ervan is al die tijd goed bewaard gebleven.” Het openbaar onderzoek over het besluit start op maandag 11 maart en loopt tot 9 april 2024.