Kalmthout opent Kerktheater in kerk Heide

Silke Lathouwers

Op zaterdag 27 januari opende de gemeente Kalmthout officieel haar Kerktheater in Heide. De Sint-Jozefkerk van Heide aan het Heidestatieplein krijgt daardoor een bijkomende socio-culturele invulling. “Hoewel het gebouw in de toekomst nog altijd gebruikt zal worden voor kerkelijke plechtigheden en vieringen, geeft de gemeente er nu ook een deel van de gemeentelijke programmatie van Club Kalmthout een plek”, zegt cultuurschepen Silke Lathouwers. “Een nieuwe toekomst dus voor de kerk van Heide, mét respect voor de oorspronkelijke functie van het gebouw.”

Goede samenwerking met kerkraad

“De gemeente Kalmthout was al langer vragende partij voor het gemeenschappelijke gebruik van de kerk”, gaat Silke Lathouwers verder. “Na een rondvraag bij alle betrokken partijen bleek dat idee op heel wat steun te kunnen rekenen. De kerkraad en het gemeentebestuur kwamen vrij snel tot een akkoord: in 2021 beslisten we om de kerkinfrastructuur voortaan te gebruiken voor socio-culturele doeleinden. Die moeten uiteraard wel passen binnen de context: fuiven kunnen bijvoorbeeld niet. Een klassiek of akoestisch concert, een theatershow of voordracht behoren wel tot de mogelijkheden.”

“De kerk is de plek waar mensen samen komen op zoveel unieke momenten van hun leven”, zegt Eddy Marstboom, voorzitter van de kerkraad. “Maar een kerk moet in deze snel veranderende tijden meer zijn. Daarom kozen we er als parochie bij de opmaak van het kerkenbeleidsplan bewust voor een toekomstperspectief als dit. Dat biedt de beste waarborg voor het behoud van dit prachtig en uniek kerkgebouw. We zijn daarin de eerste parochie die al zover staat in de uitvoering van ons kerkenbeleidsplan. En dat komt mede door een vlotte samenwerking met de gemeente en haar medewerkers.”

Subsidies via provincie Antwerpen

"Een kerk is een ontmoetingsplek. Als provinciebestuur vinden we het belangrijk dat die waardevolle ruimtes een nieuwe maatschappelijke invulling krijgen en plekken van verbinding blijven. Met het subsidieprogramma Kerkplus investeren we in de toekomst van historische ontmoetingsplaatsen met een totaalbedrag van 4 050 000 euro”, stelt de gedeputeerde voor kerkenbeleid Kathleen Helsen. “We droegen dan ook graag ons steentje bij om de Sint-Jozef kerk een bijkomende invulling te geven als kerktheater. Daarmee krijgen de Kalmthoutenaren een mooie nieuwe ruimte waar socio-culturele activiteiten kunnen georganiseerd worden en ontmoeting kan plaatsvinden. In het verleden, maar zeker in de toekomst.”

Aanpassingswerken voltooid

“De kerk is een mooie locatie op zich maar daarom niet onmiddellijk geschikt als theaterzaal”, weet Silke Lathouwers, Kalmthouts schepen voor cultuur. “We investeerden in een aantal zaken om voorstellingen en optredens beter tot hun recht te laten komen. Zo kwam er een groter podium, trussen met theaterdoeken voor de akoestiek, een barmeubel… We vernieuwden het sanitair en richtten een van de lokalen achter het altaar in als backstage-ruimte.” Enkele grote namen maakten al hun opwachting: Jasper Steverlinck met zijn Church Tour en ook Jan Decleir speelde zijn theatervoorstelling Landru in de kerk. Verder kon je er al genieten van het theaterstuk Sartre & De Beauvoir, vertolkt door Kalmthoutenaar Frank Focketyn en collega actrice Sien Eggers. Tijdens het openingsweekend waren was theater, klassieke muziek en de show van Urbanus.

INFO: www.clubkalmthout.be

Nieuws uit Kalmthout

D’Achterwij wordt nieuw ontmoetingsplein in Achterbroek

Op vrijdag 22 maart startte officieel de aanleg van ‘d’Achterwij’ in Achterbroek. De gemeente Kalmthout, vrijwilligers en inwoners van Achterbroek verzamelden er om samen de eerste aanplanting te doen. D’Achterwij wordt een nieuwe, groene ontmoetingsplek in Achterbroek

Nieuw infokantoor voor Visit Kalmthout

De gemeente Kalmthout vernieuwt de komende maanden haar toeristisch infokantoor Visit Kalmthout. “Met de nieuwe inrichting gaan we voor een meer hedendaagse stijl en creëren we meer beleving voor de bezoeker”, zegt schepen voor toerisme Sandra Hoppenbrouwers. Het nieuwe infokantoor opent in oktober 2024.

Gemeente Kalmthout tekent bezwaar aan tegen opheffing van bescherming oude gemeentehuis

Vlaams minister voor Onroerend Erfgoed Matthias Diependaele besliste recent om de bescherming als monument van het oude gemeentehuis in Kalmthout ‘voorlopig’ op te heffen. “Als gemeente Kalmthout dienen we een bezwaarschrift in tegen deze beslissing”, zegt burgemeester Lukas Jacobs. “De gevel van het oude gemeentehuis uit 1863 vormt een zeer herkenbaar dorpszicht. De erfgoedwaarde ervan is al die tijd goed bewaard gebleven.” Het openbaar onderzoek over het besluit start op maandag 11 maart en loopt tot 9 april 2024.