Kalmthout neemt massaal deel aan Liever Lokaal

Lukas Jacobs

Van 9 december tot 15 januari organiseerde de provincie Antwerpen de eindejaarsactie Liever Lokaal. Tijdens de actieperiode scanden consumenten bij elke aankoop een QR-code bij de deelnemende handelaars via de ikkooplokaal-app op hun smartphone. Elke scan was goed voor een deelname aan een wedstrijd. Op zaterdag 3 februari overhandigde zowel de provincie als de gemeente Kalmthout hun prijzen aan de winnaars.

Geëngageerde winkelende Kalmthoutenaar

“Kalmthout staat op de tweede plaats met de meeste scans”, zegt burgemeester Lukas Jacobs. “Toch zijn we lang niet de grootste deelnemende gemeente. Hét bewijs de Kalmthoutenaar vaak en veel lokaal koopt. Dat is belangrijk voor onze plaatselijke ondernemers en handelaars.” De gemeente voorzag, net als andere gemeenten en handelaars, ook zelf extra prijzen om de lokale economie te ondersteunen tijdens Liever Lokaal. Zo ontvingen 20 deelnemers een cadeaubon van 100 euro die ze kunnen spenderen bij lokale handelaars.

E-bike uitgeloot in Nieuwmoer

Uit alle deelnames lootte de provincie Antwerpen drie winnaars van de hoofdprijzen. Zij kregen vandaag allemaal hun e-bike uit handen van gedeputeerde Kathleen Helsen. In Kalmthout won Tine  een van de fietsen. Haar geluksscan vond plaats bij Buurtsupermarkt Spar Nieuwmoer. Ze is blij met haar e-bike.

Lokale handelaars springen op de kar

Sandra Konings, uitbater van Spar Nieuwmoer in Kalmthout, is ook tevreden over de voorbije actieperiode. Haar buurtwinkel bestaat al 84 jaar. De winkel was eerst nog van haar grootmoeder en moeder. “Onze winkel heeft een hele geschiedenis, en die mag niet zomaar uitgewist worden. We zijn dan wel een gevestigde waarde hier in ons kleine dorp, toch moeten we opboksen tegen concurrentie uit alle hoeken. We moeten mensen motiveren om lokaal te blijven winkelen zodat kleinere, zelfstandige winkels niet verdwijnen. Mensen komen hier soms voor meer dan hun boodschappen: ook het praatje is belangrijk, zeker voor alleenstaanden. Door lokale producten aan te bieden zoals hoevevlees, desserten en eieren, maken we ook het verschil. Zo’n actie als Liever Lokaal zet dat nog eens extra in de kijker, en dat is ontzettend belangrijk voor ons. Daarom lootten we zelf ook drie winnaars die we een goedgevulde geschenkmand aanbieden.”

Nieuws uit Kalmthout

D’Achterwij wordt nieuw ontmoetingsplein in Achterbroek

Op vrijdag 22 maart startte officieel de aanleg van ‘d’Achterwij’ in Achterbroek. De gemeente Kalmthout, vrijwilligers en inwoners van Achterbroek verzamelden er om samen de eerste aanplanting te doen. D’Achterwij wordt een nieuwe, groene ontmoetingsplek in Achterbroek

Nieuw infokantoor voor Visit Kalmthout

De gemeente Kalmthout vernieuwt de komende maanden haar toeristisch infokantoor Visit Kalmthout. “Met de nieuwe inrichting gaan we voor een meer hedendaagse stijl en creëren we meer beleving voor de bezoeker”, zegt schepen voor toerisme Sandra Hoppenbrouwers. Het nieuwe infokantoor opent in oktober 2024.

Gemeente Kalmthout tekent bezwaar aan tegen opheffing van bescherming oude gemeentehuis

Vlaams minister voor Onroerend Erfgoed Matthias Diependaele besliste recent om de bescherming als monument van het oude gemeentehuis in Kalmthout ‘voorlopig’ op te heffen. “Als gemeente Kalmthout dienen we een bezwaarschrift in tegen deze beslissing”, zegt burgemeester Lukas Jacobs. “De gevel van het oude gemeentehuis uit 1863 vormt een zeer herkenbaar dorpszicht. De erfgoedwaarde ervan is al die tijd goed bewaard gebleven.” Het openbaar onderzoek over het besluit start op maandag 11 maart en loopt tot 9 april 2024.