Nieuw infokantoor voor Visit Kalmthout

Publicatiedatum

Auteur

Sandra Hoppenbrouwers

Deel dit artikel

De gemeente Kalmthout vernieuwt de komende maanden haar toeristisch infokantoor Visit Kalmthout. “Met de nieuwe inrichting gaan we voor een meer hedendaagse stijl en creëren we meer beleving voor de bezoeker”, zegt schepen voor toerisme Sandra Hoppenbrouwers. Het nieuwe infokantoor opent in oktober 2024.

Meer bezoekers en meer divers publiek

“De voorbije jaren merken we een toenemend aantal bezoekers in het infokantoor”, weet Thomas Verboven van Visit Kalmthout. “In de coronaperiode ontdekten veel mensen hoe fijn het wandelen en fietsen is in Kalmthout. En dat blijven ze doen. We tellen niet enkel meer bezoekers, ook de herkomst van natuurliefhebbers wordt meer divers. Zo noteerden we in 2023 maar liefst 25 nationaliteiten. Zo kwamen er zelfs toeristen uit Canada, Ijsland en de Verenigde Staten langs. De grootste groei zien we bij bezoekers uit Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland.”

Beleving start bij Visit Kalmthout

“In het nieuwe infokantoor trekken we de kenmerkende natuur in Kalmthout door in het gebouw”, gaat Thomas verder. “Je vindt er enkele natuurelementen en op de grond staat het nieuwe toeristische plan. Zo kan je je oriënteren en de andere troeven van Kalmthout ontdekken zoals De Maatjes, het Klein Schietveld, het Arboretum, het Suske en Wiske museum… Het nieuwe infokantoor is trouwens ontworpen door de Kalmthoutse interieurarchitecte Krien Frickel.”

“We zetten ook meer in op digitale tools”, vult Sandra Hoppenbrouwers aan. “Met drie ‘area explorers’ stellen bezoekers zelf hun wandeling of fietsroute samen. Ze geven een aantal parameters in en het systeem stelt een route voor. Daarnaast heten digitale infoborden de bezoekers welkom.”

Persoonlijk contact voorop

“De onthaalbalie blijft een belangrijk onderdeel van onze dienstverlening”, besluit Thomas. “Het menselijke contact is nog steeds nodig als bezoekers informatie zoeken. De streekproducten en gadgets van Kalmthout krijgen allemaal een mooie plek, zodat onze fierheid over die producten ook te voelen zal zijn. We mikken ook op meertaligheid: zo zal het toeristisch magazine en het wandel- en fietsboekje ook aangeboden worden in het Duits, Engels en Frans.”

Subsidie via Toerisme Vlaanderen

Toerisme Vlaanderen riep in 2022 gemeentes op om toeristische projecten rond natuur uit te werken. De gemeente Kalmthout diende een project in om het bestaande toeristische infokantoor volledig herin te richten. “Vlaanderen kende ons een projectsubsidie van 195 138 euro toe. Daarnaast investeert de gemeente Kalmthout zelf nog 345 000 euro in Visit Kalmthout”, besluit schepen voor toerisme Sandra Hoppenbrouwers.

www.visitkalmthout.be, [email protected], 03 666 61 01

Nieuws uit Kalmthout

Nieuw speelterrein De Roerdomp: spelen, ontdekken, maar bovenal genieten

De speelzone van De Roerdomp (Nieuwmoer) kreeg een volledige heraanleg. Vandaag ligt er een speelse, groene ontmoetingsplek waar kinderen van alle leeftijden hun ding vinden — en waar ook ouders en buurtbewoners graag vertoeven.

Heraanleg hoofdingang Kalmthoutse Heide is klaar: “Dit is de etalage van Kalmthout”

Jaarlijks steken circa 150.000 wandelaars de Putsesteenweg over naar het Grenspark Kalmthoutse Heide. Dat doen ze nu van bij een volledig vernieuwde hoofdingang, waarbij ook de gebouwen van Visit Kalmthout en De Vroente beter tot hun recht komen. “Deze onthaalpoort is de etalage van Kalmthout en de belangrijkste ontmoetingsplaats voor wie naar onze gemeente komt om van de natuur te genieten”, zegt burgemeester Lukas Jacobs, ook voorzitter van Grenspark Kalmthoutse Heide.  

Duurzaam en inclusief : Kalmthout investeert in herbruikbare bekers

Kalmthout schakelt definitief over op herbruikbare bekers voor evenementen van erkende verenigingen, scholen en buurtfeesten. De gemeenteraad keurde het reglement daarvoor goed op maandag 23 februari. “De herbruikbare bekers zijn een logische stap’, vertelt burgemeester Lukas Jacobs. “Zo zorgen we voor minder afval en een duidelijk signaal dat we als gemeente duurzamer willen werken.”