Inzetten op laadpaalinfrastructuur voor elektrische wagens

Claudio Saelens

Vlaanderen streeft naar 35.000 laadpunten tegen 2025, waarbij Beernem ook z’n verantwoordelijkheid neemt.

Gemeenteraadslid Kurt Vanneste (CD&V) volgt het aantal laadpalen voor elektrische wagens goed op en ijvert voor een goede spreiding binnen de gemeente. Volgens burgemeester Jos Sypré (CD&V) zit Beernem zeer goed op schema.

Tijdens de gemeenteraad van januari werden op de dolomietparking palend aan het appartementsgebouw Parkstraat 2 parkeerplaatsen, voorbehouden voor het opladen van elektrische wagens goedgekeurd. Om te vermijden dat eigenaars van elektrische wagens deze plaatsen continu bezetten, wordt er aangeraden om een maximale parkeerduur op te leggen van max 3 uur. Dit is voldoende om de wagens te op te laden.

Oppositiepartij N-VA ijvert voor een parkeerduur van 4 uur, wat volgens de burgemeester niet nodig is. Wij hebben alle parkeerplaatsen beperkt tot 3u laden. Dat is voldoende om elektrische wagens op te laden en zorgt voor een goede rotatie van het laden. Ook wou N-VA het opladen van elektrische wagens beperken van 8u. tot 20u. Volgens de burgemeester vallen de parkeerplaatsen voor elektrisch laden onder de blauwe zone. Dit houdt in dat de maximale laadduur van 3 uur enkel geldt tussen 9u. en 18u en niet op zon- en feestdagen. Na 18u. en tot 9u. en op zon- en feestdagen kan er dus onbeperkt opgeladen worden.

Momenteel is er in onze gemeente naast de semi-publieke laadpalen ook laadpaalinfrastructuur voorzien aan sporthal Den Akker, in de Lattenklieversstraat ter hoogte van de kerk, op de parking van ontmoetingscentrum De Kleine Beer, op het stationsplein, langs de K. Cardynlaan, op de hoek van de Stationsstraat en de Parkstraat, op de carpoolparking.

Het gemeentebestuur deed een aanvraag voor laadpalen in sportpark Drogenbrood en op de parking naast de kerk van Oedelem. Zelf kan je via ‘paal volgt wagen’  een aanvraag indienen om een laadpaal in je buurt te verkrijgen.

Afdelingsnieuws

Beernem behoort bij de koplopers op het vlak van openbare ledverlichting.

Ledverlichting plaatsen levert niet enkel energie- en kostenbesparing op, het is ook positief voor de uitstoot van CO2.

Brug E40 afgesloten tussen maandag 8 en vrijdag 12 april 2024!

In opdracht van het Agentschap Wegen en Verkeer krijgt de brug over de E40 een nieuwe laag asfalt. De werken worden uitgevoerd tussen maandag 8 april en vrijdag 12 april 2024 (uiteraard als het weer het toelaat).

aanpak van de parkeerproblemen in de Kardinaal Cardijnlaan en omgeving

De appartementsblok op de hoek van de Wingenesteenweg en de Kardinaal Cardijnlaan zorgt voor een grote parkeerdruk in de omgeving. Omwonenden vragen oplossingen en enkele handelszaken vragen kortparkeren.