Inhuldiging Staf Beckersplein

Stephanie Reymen

De gemeente Laakdal brengt hulde aan Staf Beckers. De uitvinder ontwikkelde onder andere een nieuwe versie van een ontploffingsmotor in zijn werkhuis in Groot-Vorst. Voortaan draagt het grasveld voor het oude gemeentehuis in Groot-Vorst de naam ‘Staf Beckersplein’.

Gebeten door techniek

Staf Beckers is geboren in 1924. Hij is gebeten door techniek. Tijdens de inhuldiging van het Staf Beckersplein vertelt zoon Jan hoe zijn vader geïnspireerd geraakte door de technologie die de oorlog meebracht: “Mijn vader volgde een technische richting bij de Broeders in Tessenderlo. Tegen het einde van de tweede oorlog, ging hij als vrijwilliger bij het leger. Hij was onder de indruk van de technologie die de oorlog met zich meebracht. Hij besloot daarop om na zijn studie in Tessenderlo een bijscholing autotechniek te volgen. Met dit diploma is terug naar het leger gegaan als beroepsvrijwilliger. Hij deed daar het onderhoud van de Spitfire gevechtsvliegtuigen.”

Te laat voor een patent

Tijdens de bijscholing leerde Staf dat een klassieke cilindermotor heel weinig rendement heeft door zijn krukassysteem. Daar zou hij iets aan veranderen. Hij ontwikkelde een ontploffingsmotor. Om deze motor in een auto uit te brengen was niet genoeg geld. Staf vond hiervoor geen steun. Intussen broedde de heer Wankel in Duitsland op hetzelfde idee. Staf zocht nog hulp bij de universiteit van Leuven om tijdig een patent op zijn uitvinding te kunnen nemen, maar ze waren te laat. De wankelmotor werd een feit.

Verschillende uitvindingen

De ontploffingsmotor was niet de enige uitvinding van Staf. Hij ontwikkelde nog 2 andere motoren, waarvan er 1 gepatenteerd is. Staf heeft meerdere patenten en octrooien gehad. Één daarvan was de kroonkurkheffer. Hij heeft ook een toepassing op boormachines met een permanente magneet uitgevonden.

Fiere familie

Tijdens de inhuldiging van het Staf Beckersplein glundert zijn familie van fierheid. Staf is ondertussen overleden, maar zijn familie doet er alles aan om zijn nalatenschap te delen. Op het Staf Beckersplein werd een informatiebord geplaatst met de verwezenlijkingen van de uitvinder.

Burgemeester Tine Gielis mocht het bord onthullen: “We zijn hier om Staf Beckers een mooie plaats te geven in de Laakdalse geschiedenisboeken. Een symbolische plaats waar geschiedenis en toekomst met elkaar in verbinding staan. Het informatiebord en het voorbeeld van de ontploffingsmotor sieren voortaan het grasveld voor het oude gemeentehuis, dat we vanaf nu met fierheid het Staf Beckersplein noemen.”

Iedereen die vragen heeft over het verwezenlijkingen van Staf Beckers kan hiervoor contact opnemen met zoon Jan Beckers op het nummer: 0476/66 18 23.

Nieuws uit Laakdal

Minister Verlinden maakt de verkiezingen toegankelijk

Op 9 juni worden in ons land de regionale, federale en Europese verkiezingen georganiseerd door de FOD Binnenlandse Zaken. Minister van Binnenlandse Zaken Annelies Verlinden stelde vandaag enkele maatregelen voor die deze stembusgang zo vlot én inclusief mogelijk moeten laten verlopen. “Binnen 32 dagen vieren we de hoogmis van onze democratie: de verkiezingen. Het is belangrijk dat zoveel mogelijk mensen zo goed geïnformeerd mogelijk hun stem uitbrengen. Daarom willen het verkiezingsproces én onze stembureaus zo toegankelijk mogelijk maken voor al onze inwoners”, aldus minister Verlinden.

Sportbeleving in Laakdal

De sportwereld is in beweging. Welke uitdagingen staan de sport in de toekomst te wachten? Met welke trends moeten beleidsmakers in de sport rekening houden?

Week van de Korte Keten

De Week van de Korte Keten vindt dit jaar plaats van 18 tot 26 mei. Net als elk jaar worden lokale producten in de kijker gezet bij consumenten. Tijdens deze editie wordt er extra aandacht besteedt aan samenwerkingen tussen lokale producenten en ondernemers, die met de producten aan de slag gaan.