Heldenhuis schenkt veiligheidshesjes

Polien Willems

Het sociale fonds Heldenhuis Herentals heeft tweehonderd fluohesjes geschonken aan de lokale vestiging van de Fietsbieb. Op de rug van het hesje staat de boodschap ‘Hier rijdt een kleine held’.

Heldenhuis Herentals (HHH) ontstond als sociaal fonds na de verkoop van het Gildenhuis op de Grote Markt, dat enkele jaren geleden getroffen werd door een grote brand en intussen is afgebroken. Met het geld zetten de initiatiefnemers zelf acties op poten om de sociale samenhang in de stad te vergroten. Zo plaatste HHH al verscheidene picknick- en zitbanken in dichtbevolkte delen van de stad, om ontmoetingen tussen buren aan te moedigen.

De kleine fietshelden zijn voortaan goed zichtbaar.

“We wilden ook iets voor de Fietsbieb Herentals doen”, zegt Matthias Verhegge van HHH. “De vrijwilligers vertelden dat vooral fietshelmen en fluohesjes welkom zijn. Daarom hebben we besloten om tweehonderd veiligheidshesjes op kindermaat te laten maken. Vooraan staat ons logo, achteraan het opschrift ‘Hier rijdt een kleine held’. Want je moet toch een klein beetje een held zijn om je met je fietsje in het verkeer te begeven.”

Tweehonderd fietsjes

De Fietsbieb van Herentals is een initiatief van Beweging.net. Voor een lidgeld van 20 euro per jaar kan je er een (tweedehandse) kinderfiets ontlenen. Zo moeten (groot)ouders met opgroeiende (klein)kinderen tot 12 jaar niet telkens een nieuw exemplaar kopen wanneer (klein)zoon- of (klein)dochterlief het vorige ontgroeid is. Het Herentalse filiaal startte in 2019 in het vroegere Francescopaviljoen en is iedere tweede zaterdag van de maand tijdens de voormiddag geopend.

“We beschikken over meer dan tweehonderd fietsjes in allerlei maten, waarvan er momenteel ruim zestig zijn uitgeleend”, zeggen Ann Van Gestel en Ria Janssens, twee vrijwilligers van de Fietsbieb Herentals. “Je krijgt een fiets voor een heel jaar mee, maar je kan net als met een boek in de bib door het jaar een fiets voor een andere komen ruilen. We hadden de voorbije maanden eigenlijk fietsen te veel, nadat we van een school een grote schenking aan fietsen hadden gekregen. Daar was wel wat herstelwerk aan, maar we hebben verscheidene exemplaren doorgegeven aan de Fietsbiebs in onder andere Nijlen, Arendonk en Turnhout.”

fietsbieb.be/aanbod/antwerpen/herentals

Nieuws uit Hertals

Bart Michiels trekt de lijst in Herentals

De huidige Herentalse schepen van Sociale Zaken Bart Michiels (CD&V) wordt in oktober de lijsttrekker van CD&VPLUS. “We plaatsen een PLUS achter de naam van onze partij omdat het beleid een plus nodig heeft”, zegt Michiels. Uittredend burgemeester Mien Van Olmen (CD&V) wordt straks lijstduwer en beslist later over haar politieke toekomst.

Wereldalsquiz levert 600 euro op

CD&V-Herentals organiseerde op 15 maart een succesvolle Wereldtals-quiz. De opbrengst van €600 schonk de partij  vanmiddag integraal aan vzw Opweg, een van de organisaties die dag in dag uit van Herentals een inclusievere stad maken. Opweg gaat het bedrag ook heel inclusief en diversiteitsgericht inzetten, en o.a. gebruiken voor spelletjes en activiteiten naar hun bijzondere doelgroepen.

cd&v nieuwjaarsreceptie 2024

Hotel Karmel liep vanmiddag gezellig vol voor de lokale CD&V nieuwjaarsreceptie.  Illusionist Kim Dèrvan gaf er een origineel optreden tussen en met het publiek.  'Gaat deze Illusionist het tij voor de CD&V doen keren bij de verkiezingen in juni en vooral die in oktober bij de lokale gemeenteraad?', klonk het in de wandelgangen.

De nationale peilingen blijven dieptepunten geven voor de eens zo populaire CVP - nu CD&V - met dramatische prognoses : 11%.

Gaat het in 2018 coalitie vormen van CD&V Herentals met de separatisten van N-VA en het als een blok laten vallen van Vooruit (ex-Sp.a) invloed hebben op de Herentalse resultaten in oktober 2024 ? Simpel : de kiezer beslist.  En gaat N-VA samen met extreem Vlaams Belang in de Kempen Neteland ?