Gemeente laat bomen rooien voor meer fietsveiligheid

Publicatiedatum

Auteur

Niels Valkenborgh

Deel dit artikel

Binnenkort worden een aantal bomen gerooid die nabij de heraangelegde kruispunten van de fietssnelweg F74 staan. Het gaat om vijf kruispunten waar de bomen het zicht van de automobilisten op het fietspad belemmeren. Die automobilisten moeten de fietsers op het fietspad voorrang geven maar ze zien deze pas heel laat aankomen.

Schepen van fietsbeleid Liesbeth Fransen: "De gemeente heeft daarom met het oog op de veiligheid van de fietsers erop aangedrongen om de bomen te laten rooien. Het gaat om bomen aan de kruispunten van de F74 – de voormalige spoorbedding – met de Kapelstraat, Urnenveldstraat, Bemvaartstraat, Boelehoef en Achelsendijk. Het zijn kruispunten die recent in opdracht van de provincie heraangelegd werden."

De meeste bomen worden gerooid door de aannemer die in opdracht van de provincie de kruispunten heeft heraangelegd. Nadien zal ook de gemeenteer nog enkele rooien. De bomen die verwijderd worden, zullen in de onmiddellijke nabijheid gecompenseerd worden. Het Agentschap Natuur en Bos  gaf een gunstig advies voor de rooiingen.

Nieuws

Regenwater krijgt tweede leven in Pelt met Europese steun

Op industrieterrein Nolimpark is vanmiddag een enorm reservoir voor regenwater officieel in gebruik genomen. De gemeente Pelt en netbedrijf Fluvius lieten er naast de gemeentewerf aan de Lieven Bauwenslaan een ondergrondse buffer aanleggen van liefst 1 100 m³, goed voor 1,1 miljoen liter water. Daarin wordt het regenwater dat op de gemeentewerf en de bedrijven Brabantia en Balak Coatings valt opgevangen. Met dit bijzondere project, dat steun kreeg van het Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling (EFRO), vermindert het risico op wateroverlast bij hevige regenval in de buurt, verbetert de ecologische toestand van de nabijgelegen Holvense Beek, en is er minder nood aan grondwaterwinning. In plaats van grondwater op te pompen, gaan de gemeentediensten eerst het opgevangen regenwater gebruiken. Ook de inwoners van Pelt kunnen het regenwater gratis afhalen aan het publieke aftappunt.

JONG cd&v Pelt bekroont Floris and the Flames met 34ste Egelprijs

JONG cd&v Pelt heeft maandagmiddag voor de 34ste keer de Egelprijs uitgereikt. De jaarlijkse onderscheiding bekroont een persoon of vereniging die Pelt op een positieve manier in de kijker zet. Dit jaar ging de prijs naar de band Floris and the Flames, die recent internationaal indruk maakte met optredens op de wereldexpo in Japan.

Pelt geeft buurtinitiatieven een duwtje in de rug

Pelt wil inwoners stimuleren om vaker samen iets te organiseren in hun straat, appartement of buurt. Met buurtondersteuning geeft de gemeente buurtinitiatieven een financieel en praktisch duwtje in de rug. Elke buurt die een activiteit organiseert, krijgt jaarlijks eenmalig 100 euro.