Essen werkt volop aan energie- en klimaatactieplan

Brigitte Quick

Het gemeentebestuur van Essen werkt volop aan de uitvoering van het energie- en klimaatactieplan. Wij geven een stand van zaken na 1 jaar

De gemeente deed mee aan tegelwippen en de campagne loopt nog tot en met 31 oktober. Momenteel zijn er 31.000 tegels gewipt, per inwoner zijn dit 1.598 tegels. In de derby tegen Wuustwezel staan we momenteel goed aan de leiding! Wist je dat er een tegemoetkoming is van de gemeente? Er is ook een premie voor de aanleg van een geveltuin.

Deelmobiliteit zit ook bij ons in de lift. Na de Blue bikes aan het station, kwamen er elektrische fietsen van Donkey Republic op vier openbare plaatsen. We kijken uit naar verdere uitbreiding op Horendonk en Hoek. Er komen ook twee elektrische huurwagens in de gemeente. Nog voor de start van dit project worden er infomomenten en testritten georganiseerd voor de geïnteresseerden.

500 zonnepalen werden geplaatst op daken van sociale huurwoningen te Magnoliaplein.

Het verledden van de openbare verlichting loopt als een trein, meer dan 80 procent is reeds uitgevoerd. Volgend jaar zal het volledig openbaar terrein verlicht worden met energiezuinige led-verlichting!

"Afgelopen maand werd de aankoop van nieuwe voertuigen goedgekeurd in de gemeenteraad. We vergroenen het wagenpark met 3 elektrische voertuigen plus 3 vrachtwagens die aan strenge milieu-eisen voldoen" zegt Brigitte Quick, schepen van openbare werken.

Nieuws uit Essen

Gele Doos wordt opnieuw uitgedeeld

De apothekers van Essen delen opnieuw Gele Dozen uit. De Gele Doos is, eenvoudig gesteld, een gele brooddoos die mensen in de koelkast bewaren en die essentiële medische informatie bevat. Het maakt het voor hulpverleners gemakkelijker om snel en persoonsgericht hulp te bieden.

Riolering woonbos Wildert, fase 1 eindelijk in de startblokken!

De gemeenteraad keurde de samenwerkingsovereenkomst tussen Aquafin, Fluvius en de gemeente goed.  Reeds geruime tijd startte het ontwerp voor dit megaproject van meer dan 20 miljoen Euro, waarvan de gemeente ruime 4 miljoen euro zal dragen. Fase 1 is de zone tussen de Eekhoornlaan en de Vijverlaan.  Steenovenstraat, Nolsebaan en Velodreef krijgen een nieuw wegprofiel.

Nieuwe kazerne aan grens: Essen wil inspraak

Vlakbij de grens, op grondgebied Roosendaal, wil Defensie een nieuwe kazerne bouwen voor de special forces. Voor raadslid Jan Suykerbuyk (CD&V) reden om in de gemeenteraad burgemeester Van Tichelt ( CD&V) hier over aan de tand te voelen.