Deze zomer staat Essen volop in de kijker dankzij de spektakelmusical Lijn 3. Tal van enthousiaste vrijwilligers zetten zich in om dit unieke project tot een succes te maken – zowel op als naast het podium. Eén van hen is gemeenteraadslid Judith Francken. Zij engageert zich achter de schermen als kinderbegeleider, en vertelt met veel enthousiasme over haar ervaring:
Het verhaal van Lijn 3 begon voor mij in september 2024, tijdens de infoavond. Ik was meteen verkocht. Zo’n groots project, gedragen door en voor Essenaren – daar wilde ik absoluut deel van uitmaken. Met mijn achtergrond als logopediste leek het me fijn om de kinderen achter de schermen te begeleiden.
Samen met een fantastische groep begeleiders gingen we al aan de slag tijdens de audities in november. We stelden de kinderen gerust, hielpen hen op weg naar de inschrijving, de kledingploeg, de fotograaf en natuurlijk naar hun grote moment: de auditie. De sfeer was top, iedereen had er zin in!
Hoewel het aantal sprekende rollen beperkt was, kreeg uiteindelijk elk kind een plekje als figurant – geweldig toch!
In april 2025 startten de repetities van de hoofdcast, en in mei mochten ook de kinderen aansluiten. Wat was dat spannend! Eén voor één bleken het echte natuurtalenten. Regisseur Jaak gaf hen tips en tricks, en de kinderen namen die gretig op. De eerste repetitie was dan ook meteen een succes. Soms was een bemoedigend woordje of een glaasje water genoeg – gewoon aanwezig zijn was vaak al voldoende om hen op hun gemak te stellen. Alles verliep vlot.
Vanaf juli zijn ook de figuranten gestart met repeteren. In totaal doen er 73 kinderen mee – een hele bende! Die eerste repetitiedag was het even zoeken: veel luisteren, kijken en wachten. Maar wat deden ze dat flink! Wij, de begeleiders, zetten hen op de juiste plek, leggen alles geduldig uit, moedigen aan en motiveren. Tijdens de wachttijden zorgen we voor kleurplaten, en na de picknick spelen we spelletjes. Even ontspannen om daarna weer voluit te focussen op het acteren.
En kijk, de dag erna liep alles al een stuk vlotter. Fantastisch om te zien hoe snel ze groeien. Het is zó mooi om hen te zien genieten en hen te mogen helpen schitteren. Ik ben alleen maar dankbaar dat ik hier deel van mag uitmaken. Iedereen moet echt komen kijken – het wordt méér dan de moeite waard!
Als partij maakten we ons ook "Vriend van Lijn 3". Met een hele delegatie gaan we met veel nieuwsgierigheid kijken naar de première op 15 augustus!