Stralende gezichten op Dag van de Buitengewone Kanjer

Brigitte Van Aert

Er moet niks en er kan vanalles, op de Dag van de Buitengewone Kanjer, bij de” Schamhoeve “ van Jan en Rien Uytdewilligen. De plek waar alle kanjers zich thuis voelen. Het doel van deze dag is alle Essense kinderen en jongeren met een beperking een supertoffe dag bezorgen en hun ouders die dag ontzorgen. Al 22 jaar organiseert de gemeente deze dag, dit jaar was het thema : “Regenboog”.

Dat dit thema zo toepasselijk zou zijn, hadden we niet gedacht, zegt schepen van G-beleid Brigitte Van Aert. Regen en zon wisselde elkaar af, maar voor onze kanjers maakte dit allemaal niet uit, zij en hun begeleiders genoten met volle teugen van alle activiteiten.

Op vrijdag 24 mei organiseerde we een info avond voor alle vrijwilligers op de Schamhoeve. Met een hapje en een drankje namen we de tijd om elkaar beter te leren kennen, we leerden smoggebaren van Berth en kregen een rondleiding op de boerderij met tips en tricks van Rien.

Elke kanjer kreeg zijn persoonlijke begeleider en samen konden ze deelnemen aan tal van activiteiten zoals : regenbogen knutselen en armbandjes maken, meerijden met motors en zijspan, tractor rijden, schminken, rijden met riksjafietsen reuze zeepbellen maken, dieren knuffelen… Ook dit jaar konden onze kanjers hun grenzen verleggen bij het boomklimmen en schommelen tussen de bomen, dankzij een samenwerking met Studijo Bos.

De boterhammen smaakte enorm goed, tijdens het ritje met paard en kar waar alle kanjers en hun begeleiders even tot rust konden komen.

Zo waren de batterijen terug opgeladen voor het feestje met DJ Stijn en Simon. Zij speelde alle lievelingsliedjes van de kanjers en iedereen zong en danste mee. De ballonenplooister maakte op verzoek van de kanjers de mooiste dingen, van bloemen, eenhoorns tot zwaarden.

We zijn enorm dankbaar voor alle vrijwilligers en helpende handen, zegt Brigitte Van Aert (CD&V) dankzij hen kunnen we zo’n supertoffe dag organiseren en alle Essense kanjers een topdag bezorgen.

Nieuws uit Essen

Essen herdenkt het einde van vier jaar bezetting tijdens WOII

80 jaar geleden werd Essen van de gruwel van WOII bevrijd door de Britten en Canadezen. Om dit te herdenken organiseert Gemeente Essen van 17 tot en met 20 oktober een bevrijdingsweekend op het domein van de Paters Redemptoristen. De eerste ‘bevrijdings’-activiteit vond nu al plaats op 16 juni in de vorm van een bevrijdingswandeling door Horendonk. De aanwezigen kregen een primeur en konden als eerste proeven van het speciale bevrijdingsbier.

Gemeente Essen krijgt 40.000 euro subsidie voor onderzoek herbestemming kerk Statie

Provincie Antwerpen selecteerde Gemeente Essen als één van de vier nieuwe dossiers voor onderzoek naar herbestemming van kerken. De gemeente past zelf de extra kosten bij zodat onderzocht kan worden welke nieuwe functies in de Sint-Antonius van Paduakerk in Essen-Statie zouden passen.

Sportkampioenenhuldiging 2023-2024

Dit jaar mochten we 24 individuele sporters 8 sportploegen en 2 duo sportteams, in totaal 132 sportkampioenen huldigen. Er werd ook een speciale prijs uitgereikt, de Brozen Niké, dit is een prijs van sportverdienste en werd uitgereikt aan Tom Meeusen voor zijn fantastische sportcarrière.