De kledingcontainers aan de Kerkstraat verhuizen. Kroniek van een sluikstort.
Met de regelmaat van de klok dook er allerlei afval op aan de kledingcontainers in de schaduw van de Statietoren. Een van de eerste keren – in de eerste coronazomer - ging het om het meubilair van een woonkamer (foto). Politie er bij. “Meer afval volgde: gevulde vuilniszakken, lachgasflessen, reiskoffers, versleten speelgoed… Schaamteloos gedumpt. We stelden er vragen over in de gemeenteraad. Een van de eerste maatregelen was de installatie van een tijdelijke camera”, vertelt Jan Suykerbuyk (cd&v). Dat hielp. Als afschrikking kon het tellen. Later werden de containers een keer verplaatst. De maanden, jaren erna ging het op en af. “Buren hielden het mee in de gaten, schreven ook nummerplaten op. Er was ergernis over het afval rond de containers, maar ook de zakken in de containers bevatten zaken die er niet in moesten zitten.” Begin dit jaar vroeg cd&v in de raad om weer een tijdelijke camera te installeren. Enkele maanden later diende Suykerbuyk samen met Judith Francken (cd&v) het voorstel in om de kledingcontainers stelselmatig af te bouwen. Maar men wilde niet aan dit “publieke aanbod” raken. Al klonk in de wandelgangen ook gemor over de containers. In de raad van november vroeg Ellen Maas (N-VA/PLE) wanneer de containers zouden verdwijnen. En jawel: schepen Jaspers (Vooruit) gaf aan dat er voor de Statiecontainers zo snel mogelijk een andere plek wordt gezocht.