Samen naar toegankelijke handelszaken

Brigitte Van Aert

Samen met Corry Verhulst en Guy Maas als ervaringsdeskundig en vzw Dito zijn we deze voormiddag metingen gaan uitvoeren naar toegankelijkheid in het winkelkerngebied. "We stelden vast dat er al heel wat handelszaken goed toegankelijk zijn en dat er veel bereidheid was om samen in overleg te gaan", zegt Brigitte Van Aert, schepen voor G-beleid.

Corry en Guy gaven vanuit hun ervaringen mee welke pijnpunten zij ervaren bij het winkelen, vzw Dito gaf deskundig advies en samen met de handelaar bekeken we de mogelijkheden. De toegankelijke handelszaken worden mee zichtbaar gemaakt op de app "On Wheels".

In de eerste week van december werden er zogenaamde "metingen" uitgevoerd in het winkelkerngebied. Dito vzw geeft vooraf instructies mee aan de vrijwilligers zodat we samen alle drempels in kaart kunnen brengen. De gemeente subsidieert het hellend of bellend vlak. Zo worden de handelaars ontzorgd en gestimuleerd in het toegankelijk maken van hun handelszaak. Een verbetering in toegankelijkheid is een verbetering voor iedereen.

Nieuws uit Essen

Gele Doos wordt opnieuw uitgedeeld

De apothekers van Essen delen opnieuw Gele Dozen uit. De Gele Doos is, eenvoudig gesteld, een gele brooddoos die mensen in de koelkast bewaren en die essentiële medische informatie bevat. Het maakt het voor hulpverleners gemakkelijker om snel en persoonsgericht hulp te bieden.

Riolering woonbos Wildert, fase 1 eindelijk in de startblokken!

De gemeenteraad keurde de samenwerkingsovereenkomst tussen Aquafin, Fluvius en de gemeente goed.  Reeds geruime tijd startte het ontwerp voor dit megaproject van meer dan 20 miljoen Euro, waarvan de gemeente ruime 4 miljoen euro zal dragen. Fase 1 is de zone tussen de Eekhoornlaan en de Vijverlaan.  Steenovenstraat, Nolsebaan en Velodreef krijgen een nieuw wegprofiel.

Nieuwe kazerne aan grens: Essen wil inspraak

Vlakbij de grens, op grondgebied Roosendaal, wil Defensie een nieuwe kazerne bouwen voor de special forces. Voor raadslid Jan Suykerbuyk (CD&V) reden om in de gemeenteraad burgemeester Van Tichelt ( CD&V) hier over aan de tand te voelen.