Het Rode Kruis van Essen moest recent op zeer korte termijn op zoek naar een nieuwe opslagplaats voor hun werking. Jarenlang maakten de vrijwilligers gebruik van lokalen in het stationsgebouw via een overeenkomst tussen de gemeente en de NMBS. Begin april kregen zij echter plots de boodschap dat het gebouw eind april verlaten moest worden.
cd&v vroeg tijdens de gemeenteraad meer duidelijkheid over deze situatie. Daaruit bleek dat de gemeente de huurovereenkomst met de NMBS niet had verlengd omdat de lokalen niet langer voldeden aan de hygiënische vereisten.
Opvallend is dat deze beslissing niet tijdig werd gecommuniceerd aan de vrijwilligers van het Rode Kruis, ondanks het feit dat zij zelf al meerdere keren geïnformeerd hadden naar de toekomst van de gebouwen. Rode Kruis Essen had bovendien zelf gevraagd naar een alternatieve locatie, maar volgens het gemeentebestuur kon die niet aangeboden worden. De burgemeester gaf tijdens de gemeenteraad toe dat de communicatie anders had moeten verlopen.
Dankzij de hulp van enkele plaatselijke ondernemers vond het Rode Kruis gelukkig snel een nieuw onderkomen. Vanuit de gemeentelijke diensten werd ook geholpen bij het leegmaken van de lokalen. Op de vraag van cd&v of er financiële ondersteuning mogelijk is om het verschil in huurprijs voor de vereniging op te vangen, kwam voorlopig geen duidelijk antwoord.