Ook Essen opent een sterrenregister voor stilgeboren kindjes

Steff Nouws

Ook de gemeente Essen opent een sterrenregister. Steff Nouws en Jan Suykerbuyk ijverden hiervoor in de gemeenteraad van december 2023. Hiermee wordt gevolg gegeven aan de oproep van Boven de Wolken vzw, Berrefonds vzw, Met Lege Handen, de Vereniging van Vlaamse Steden en Gemeenten (VVSG) en Vlaams minister van Bestuur.

“Naar aanleiding van Wereldlichtjesdag op zondag 10 december 2023 werd een nieuw initiatief gelanceerd: een sterrenregister. Hierbij gaat het om een symbolische registratie zonder juridische of wettelijke gevolgen. Er werd een modelattest ontworpen dat steden en gemeenten kunnen gebruiken om de jongste sterrenkindjes in hun sterrenregister op te nemen.”, aldus Jan Suykerbuyk.

Initiatiefnemer Steff Nouws vult aan: “Kindjes die stil (levensloos) geboren worden voor de termijn van 140 dagen na de bevruchting kunnen nergens geregistreerd worden. Juridisch zijn er dus geen gevolgen verbonden aan een sterrenregister, maar wel biedt het steun. Een eerste stap in het rouwproces is vaak de symbolische erkenning van het kindje. Het is niet omdat een baby nog niet oud genoeg is volgens de wettelijke termijnen, dat het niet bestaat voor ouders en families en zij geen verdriet hebben. Verdriet is zeer persoonlijk. De registratie in een sterrenregister is dus helemaal niet verplicht”.

Schepen voor burgerlijke stand, Brigitte Quick, is het initiatief zeer genegen: “Op de zes begraafplaatsen van Essen staat reeds een sterrenboom als herdenking van sterrenkindjes. De gemeente voorziet voor alle ouders die tijdens de zwangerschap hun kindje verloren de mogelijkheid om gratis een naamplaatje te voorzien bij de sterrenboom. Een sterrenregister is dan ook een mooie toevoeging voor onze gemeente. We brengen dit voorstel met veel liefde tot uitvoering; Binnenkort zullen sterrenouders hiervoor terecht kunnen bij de dienst burgerzaken.”

Nieuws uit Essen

Gemeente Essen krijgt 40.000 euro subsidie voor onderzoek herbestemming kerk Statie

Provincie Antwerpen selecteerde Gemeente Essen als één van de vier nieuwe dossiers voor onderzoek naar herbestemming van kerken. De gemeente past zelf de extra kosten bij zodat onderzocht kan worden welke nieuwe functies in de Sint-Antonius van Paduakerk in Essen-Statie zouden passen.

Sportkampioenenhuldiging 2023-2024

Dit jaar mochten we 24 individuele sporters 8 sportploegen en 2 duo sportteams, in totaal 132 sportkampioenen huldigen. Er werd ook een speciale prijs uitgereikt, de Brozen Niké, dit is een prijs van sportverdienste en werd uitgereikt aan Tom Meeusen voor zijn fantastische sportcarrière.

Stralende gezichten op Dag van de Buitengewone Kanjer

Er moet niks en er kan vanalles, op de Dag van de Buitengewone Kanjer, bij de” Schamhoeve “ van Jan en Rien Uytdewilligen. De plek waar alle kanjers zich thuis voelen. Het doel van deze dag is alle Essense kinderen en jongeren met een beperking een supertoffe dag bezorgen en hun ouders die dag ontzorgen. Al 22 jaar organiseert de gemeente deze dag, dit jaar was het thema : “Regenboog”.