Onduidelijkheid over plannen met De Berk

Publicatiedatum

Deel dit artikel

Tijdens de gemeenteraad van april werd gevraagd naar de stand van zaken rond de herbestemming van De Berk — het terrein van de voormalige camping van de Natuurvrienden aan de Oude Baan. Het is al langer duidelijk dat het domein intussen verkocht is, maar verdere details ontbreken, of toch niet helemaal.

 

Schepen Arno Aerden (Vooruit) gaf aan dat de eigenaar enkel activiteiten plant waarvoor geen vergunning nodig is op het vlak van ruimtelijke ordening, en dat het bestuur daardoor niet op de hoogte is van verdere details. Tegelijk bleek tijdens de gemeenteraad dat er ook binnen het schepencollege geen eenduidig beeld is: terwijl schepen Aerden aangaf dat er al een hele tijd geen overleg was geweest, verklaarde schepen Katrien Somers (N-VA/PLE) dat zij wél recent nog contact had met de nieuwe eigenaar. 

Buurtbewoners merken ondertussen op dat het domein opnieuw in gebruik wordt genomen. De kamers op het terrein zouden momenteel verhuurd worden aan seizoensarbeiders. Daarnaast wordt de camping klaargemaakt voor het komende seizoen, met onder andere werkzaamheden aan de elektriciteit. Het binnengebouw met kantine en zaaltje blijft voorlopig gesloten.

Als cd&v Essen vinden we transparante communicatie rond dit soort dossiers belangrijk. Niet alleen voor de gemeenteraad, maar ook voor de buurt die met de ontwikkelingen geconfronteerd wordt. We blijven dit verder opvolgen. Schepen Somers beloofde opnieuw in gesprek te gaan met de eigenaars. 

Nieuws uit Essen

Cd&v zet toekomst van Essense fuiven op agenda gemeenteraad

De toekomst van de Essense fuifcultuur stond deze maand centraal op de gemeenteraad. Aanleiding was de recente media-aandacht rond het verdwijnen van dorpsfuiven in Vlaanderen. Ook in Essen voelen verenigingen steeds meer druk door stijgende kosten, strengere regelgeving en een veranderende uitgaanscultuur. Vanuit cd&v dienden fractieleider Steff Nouws samen met Dirk Konings en Judith Francken daarom een voorstel in om werk te maken van een brede ondersteuning voor lokale fuiven en evenementen. Daarmee voert cd&v ook een duidelijke verkiezingsbelofte uit.

Rode Kruis Essen moest op korte termijn op zoek naar nieuw onderkomen

Het Rode Kruis van Essen moest recent op zeer korte termijn op zoek naar een nieuwe opslagplaats voor hun werking. Jarenlang maakten de vrijwilligers gebruik van lokalen in het stationsgebouw via een overeenkomst tussen de gemeente en de NMBS. Begin april kregen zij echter plots de boodschap dat het gebouw eind april verlaten moest worden.

cd&v Essen vraagt duidelijkheid over welzijnsdossiers

Vorig jaar vond in Essen en de buurgemeenten een uitgebreide bevraging plaats van het VAD (Vlaams expertisecentrum Alcohol en andere Drugs) over alcohol- en drugsgebruik bij inwoners. Het doel van deze bevraging is om via een grondige analyse te komen tot een sterker en doeltreffender alcohol- en drugbeleid.