Nieuwe kazerne aan grens: Essen wil inspraak

Jan Suykerbuyk

Vlakbij de grens, op grondgebied Roosendaal, wil Defensie een nieuwe kazerne bouwen voor de special forces. Voor raadslid Jan Suykerbuyk (CD&V) reden om in de gemeenteraad burgemeester Van Tichelt ( CD&V) hier over aan de tand te voelen.
Defensie wil de kazerne bouwen ter hoogte van de Antwerpseweg/Heijbeeksestraat. De bouw van deze site heeft heel wat gevolgen voor de Nispense woonkern, maar zeker ook voor de Essense. Er zullen allerlei gevolgen spelen. "Het gaat dan onder andere om gevolgen op het vlak van veiligheid, geluidsoverlast, openbaar vervoer en economie. Helikopter- en dronegebruik en schietfaciliteiten kunnen voor geluidsoverlast zorgen", aldus Suykerbuyk die wilde weten hoe Essen op deze ontwikkelingen gaat reageren.
Voor burgemeester Van Tichelt is het duidelijk: "Gemeentebestuur en inwoners moeten van dichtbij betrokken worden. In feite zouden de Essenaren “op gelijke voet” moeten kunnen staan met de inwoners van Nispen. Wij hebben een interne werkgroep opgestart en over enkele dagen zit ik samen met de Roosendaalse burgemeester. Het is verder aangewezen om voorafgaand aan een reactie contact op te nemen met Vlaams Gewest en provinciebestuur."

Nieuws uit Essen

Gele Doos wordt opnieuw uitgedeeld

De apothekers van Essen delen opnieuw Gele Dozen uit. De Gele Doos is, eenvoudig gesteld, een gele brooddoos die mensen in de koelkast bewaren en die essentiële medische informatie bevat. Het maakt het voor hulpverleners gemakkelijker om snel en persoonsgericht hulp te bieden.

Riolering woonbos Wildert, fase 1 eindelijk in de startblokken!

De gemeenteraad keurde de samenwerkingsovereenkomst tussen Aquafin, Fluvius en de gemeente goed.  Reeds geruime tijd startte het ontwerp voor dit megaproject van meer dan 20 miljoen Euro, waarvan de gemeente ruime 4 miljoen euro zal dragen. Fase 1 is de zone tussen de Eekhoornlaan en de Vijverlaan.  Steenovenstraat, Nolsebaan en Velodreef krijgen een nieuw wegprofiel.

Meer kansen voor lokaal wijkwerken

Essen gaat met wijkwerken aansluiten bij de KINA gemeenten, Kalmthout, Brecht, Wijnegem, Schelle, Ranst, Schilde, Zandhoven, Zoersel. Door deze samenwerkingen kunnen we meer kansen geven aan de lokale wijkwerkers en lokale gebruikers.