Nieuwe kazerne aan grens: Essen wil inspraak

Publicatiedatum

Auteur

Jan Suykerbuyk

Deel dit artikel

Vlakbij de grens, op grondgebied Roosendaal, wil Defensie een nieuwe kazerne bouwen voor de special forces. Voor raadslid Jan Suykerbuyk (CD&V) reden om in de gemeenteraad burgemeester Van Tichelt ( CD&V) hier over aan de tand te voelen.
Defensie wil de kazerne bouwen ter hoogte van de Antwerpseweg/Heijbeeksestraat. De bouw van deze site heeft heel wat gevolgen voor de Nispense woonkern, maar zeker ook voor de Essense. Er zullen allerlei gevolgen spelen. "Het gaat dan onder andere om gevolgen op het vlak van veiligheid, geluidsoverlast, openbaar vervoer en economie. Helikopter- en dronegebruik en schietfaciliteiten kunnen voor geluidsoverlast zorgen", aldus Suykerbuyk die wilde weten hoe Essen op deze ontwikkelingen gaat reageren.
Voor burgemeester Van Tichelt is het duidelijk: "Gemeentebestuur en inwoners moeten van dichtbij betrokken worden. In feite zouden de Essenaren “op gelijke voet” moeten kunnen staan met de inwoners van Nispen. Wij hebben een interne werkgroep opgestart en over enkele dagen zit ik samen met de Roosendaalse burgemeester. Het is verder aangewezen om voorafgaand aan een reactie contact op te nemen met Vlaams Gewest en provinciebestuur."

Nieuws uit Essen

Cd&v zet toekomst van Essense fuiven op agenda gemeenteraad

De toekomst van de Essense fuifcultuur stond deze maand centraal op de gemeenteraad. Aanleiding was de recente media-aandacht rond het verdwijnen van dorpsfuiven in Vlaanderen. Ook in Essen voelen verenigingen steeds meer druk door stijgende kosten, strengere regelgeving en een veranderende uitgaanscultuur. Vanuit cd&v dienden fractieleider Steff Nouws samen met Dirk Konings en Judith Francken daarom een voorstel in om werk te maken van een brede ondersteuning voor lokale fuiven en evenementen. Daarmee voert cd&v ook een duidelijke verkiezingsbelofte uit.

Rode Kruis Essen moest op korte termijn op zoek naar nieuw onderkomen

Het Rode Kruis van Essen moest recent op zeer korte termijn op zoek naar een nieuwe opslagplaats voor hun werking. Jarenlang maakten de vrijwilligers gebruik van lokalen in het stationsgebouw via een overeenkomst tussen de gemeente en de NMBS. Begin april kregen zij echter plots de boodschap dat het gebouw eind april verlaten moest worden.

cd&v Essen vraagt duidelijkheid over welzijnsdossiers

Vorig jaar vond in Essen en de buurgemeenten een uitgebreide bevraging plaats van het VAD (Vlaams expertisecentrum Alcohol en andere Drugs) over alcohol- en drugsgebruik bij inwoners. Het doel van deze bevraging is om via een grondige analyse te komen tot een sterker en doeltreffender alcohol- en drugbeleid.