Nieuw overlegorgaan over situatie woonbos

Publicatiedatum

Auteur

Steff Nouws

Deel dit artikel

Recent kwam het nieuwe bestuur in de media. Burgemeester Geert Vandekeybus (N-VA/PLE) verklaarde op ATV dat er binnenkort “concrete maatregelen” zouden worden getroffen in het woonbos. Tijdens de gemeenteraad van januari werd de situatie in het woonbos dan ook uitgebreid besproken. 

Gemeenteraadsleden Brigitte Quick (cd&v Essen), Kenny Van Dyck (Vlaams Belang) en Johnny Hendrickx (N-VA/PLE) stelden een mondelinge vraag over de situatie in het woonbos. In antwoord daarop kreeg de gemeenteraad een opsomming van maatregelen die het bestuur momenteel neemt. De raad kon echter niet anders dan vaststellen dat deze maatregelen grotendeels een voortzetting waren van het beleid van het vorige bestuur—een vaststelling die de burgemeester zelf moest erkennen. Een nieuw element in het dossier is dat de Antwerpse gouverneur Cathy Berx werd benaderd om de zaak bovenlokaal op te volgen. 

Niet alleen met de gouverneur wordt binnenkort een gesprek gepland. Ook over de fietsenstallingen aan de stations, het mobiliteitsplan en het kerkenbeleidsplan staan de komende weken meerdere vergaderingen op de agenda. Burgemeester Geert Vandekeybus en schepen Joris Brosens (beiden N-VA/PLE) hadden intussen al een overleg met minister De Ridder (N-VA) om enkele Essense dossiers toe te lichten. 

Nieuws uit Essen

Cd&v zet toekomst van Essense fuiven op agenda gemeenteraad

De toekomst van de Essense fuifcultuur stond deze maand centraal op de gemeenteraad. Aanleiding was de recente media-aandacht rond het verdwijnen van dorpsfuiven in Vlaanderen. Ook in Essen voelen verenigingen steeds meer druk door stijgende kosten, strengere regelgeving en een veranderende uitgaanscultuur. Vanuit cd&v dienden fractieleider Steff Nouws samen met Dirk Konings en Judith Francken daarom een voorstel in om werk te maken van een brede ondersteuning voor lokale fuiven en evenementen. Daarmee voert cd&v ook een duidelijke verkiezingsbelofte uit.

Rode Kruis Essen moest op korte termijn op zoek naar nieuw onderkomen

Het Rode Kruis van Essen moest recent op zeer korte termijn op zoek naar een nieuwe opslagplaats voor hun werking. Jarenlang maakten de vrijwilligers gebruik van lokalen in het stationsgebouw via een overeenkomst tussen de gemeente en de NMBS. Begin april kregen zij echter plots de boodschap dat het gebouw eind april verlaten moest worden.

cd&v Essen vraagt duidelijkheid over welzijnsdossiers

Vorig jaar vond in Essen en de buurgemeenten een uitgebreide bevraging plaats van het VAD (Vlaams expertisecentrum Alcohol en andere Drugs) over alcohol- en drugsgebruik bij inwoners. Het doel van deze bevraging is om via een grondige analyse te komen tot een sterker en doeltreffender alcohol- en drugbeleid.