Meer kansen voor lokaal wijkwerken

Steff Nouws

Essen gaat met wijkwerken aansluiten bij de KINA gemeenten, Kalmthout, Brecht, Wijnegem, Schelle, Ranst, Schilde, Zandhoven, Zoersel. Door deze samenwerkingen kunnen we meer kansen geven aan de lokale wijkwerkers en lokale gebruikers.
Een wijkwerker kan allerlei klusjes uitvoeren bij scholen, landbouwbedrijven, vzw's, gemeente, OCMW en particulieren. Wijkwerken geeft werkkansen aan mensen die ver van de arbeidsmarkt staan. Zo mogen maximaal 60 uur per maand werken, voor maximaal 12 maanden, ze krijgen hiervoor een extra vergoeding bovenop hun werkloosheidsvergoeding of leefloonuitkering. Deze vergoeding is decretaal vastgelegd en is een stimulans om mensen te activeren om daarna door te stromen naar de reguliere arbeidsmarkt. Door het aansluiten bij de KINA gemeenten kunnen we in onze eigen gemeente een locatie voorzien waar de wijkwerkers en gebruikers elkaar kunnen ontmoeten. De wijkwerker coördinator staat in nauw contact met de verschillende gemeentebesturen en de VDAB. Samen met de KINA gemeenten, willen we alle mensen die ver van de arbeidsmarkt staan maximale kansen en werkervaring geven.

Nieuws uit Essen

Gemeente Essen krijgt 40.000 euro subsidie voor onderzoek herbestemming kerk Statie

Provincie Antwerpen selecteerde Gemeente Essen als één van de vier nieuwe dossiers voor onderzoek naar herbestemming van kerken. De gemeente past zelf de extra kosten bij zodat onderzocht kan worden welke nieuwe functies in de Sint-Antonius van Paduakerk in Essen-Statie zouden passen.

Sportkampioenenhuldiging 2023-2024

Dit jaar mochten we 24 individuele sporters 8 sportploegen en 2 duo sportteams, in totaal 132 sportkampioenen huldigen. Er werd ook een speciale prijs uitgereikt, de Brozen Niké, dit is een prijs van sportverdienste en werd uitgereikt aan Tom Meeusen voor zijn fantastische sportcarrière.

Stralende gezichten op Dag van de Buitengewone Kanjer

Er moet niks en er kan vanalles, op de Dag van de Buitengewone Kanjer, bij de” Schamhoeve “ van Jan en Rien Uytdewilligen. De plek waar alle kanjers zich thuis voelen. Het doel van deze dag is alle Essense kinderen en jongeren met een beperking een supertoffe dag bezorgen en hun ouders die dag ontzorgen. Al 22 jaar organiseert de gemeente deze dag, dit jaar was het thema : “Regenboog”.