Gemeente Essen krijgt 40.000 euro subsidie voor onderzoek herbestemming kerk Statie

Steff Nouws

Provincie Antwerpen selecteerde Gemeente Essen als één van de vier nieuwe dossiers voor onderzoek naar herbestemming van kerken. De gemeente past zelf de extra kosten bij zodat onderzocht kan worden welke nieuwe functies in de Sint-Antonius van Paduakerk in Essen-Statie zouden passen.

Burgemeester Gaston Van Tichelt: “We zijn blij met deze selectie door Provincie Antwerpen. We mogen er trots op zijn dat we één van de vier nieuwe dossiers zijn waar de provincie ondersteuning biedt. Het onderzoek zal duidelijk moeten maken welke toekomst de kerk in wijk Statie kan hebben: als sociaal trefpunt, locatie voor verenigingen, … We zijn alvast benieuwd naar de resultaten.”

Toekomst voor Essense kerken

De subsidie kadert binnen het Parochiekerkenbeleidsplan waarin alle Essense kerken, behalve die van Essen-Centrum, als B-kerk opgenomen werden. Bij een B-kerk moet binnen de vijf jaar onderzocht worden welke neven- of herbestemming hier mogelijk is.

De Sint-Antonius van Paduakerk is de eerste kerk in het lijstje voor Gemeente Essen omdat hier onderhoudsinvesteringen noodzakelijk zijn.

Ronny Frederickx, voorzitter van de kerkfabriek: “De kerk, is naast het station, een gebouw dat karakteristiek is voor de Statiewijk. De architectuur en de locatie in een park maken haar bijzonder. We zoeken graag mee om de gemeenschapsfunctie die ze had, met een nieuwe invulling voor een breed publiek te bestendigen.”

Concreet volgt nu een onderzoek om te bekijken welke rol de kerk kan spelen in de wijk of de culturele activiteiten in de gemeente. De piste(s) die uit het onderzoek komen, worden later verder uitgewerkt.

Tekst: Gemeente Essen

Nieuws uit Essen

Dankzij ‘bellend vlak’ maken we meer handelszaken in Essen toegankelijk

Op 9 juli krijgen elf handelszaken in Essen een hellend vlak en een bel op aangepaste hoogte - een bellend vlak dus - zodat mensen die minder mobiel zijn makkelijker de winkel kunnen betreden. De gemeente werkte samen met Dito vzw om handelaars te sensibiliseren en te ondersteunen in het toegankelijker maken van hun zaak. Medewerkers van Dito en Essense vrijwilligers trokken in het voorjaar van 2024 door de winkelstraten in het centrum van Essen en maakten zaakvoerders bewust van de problematiek rond toegankelijkheid.

Essen herdenkt het einde van vier jaar bezetting tijdens WOII

80 jaar geleden werd Essen van de gruwel van WOII bevrijd door de Britten en Canadezen. Om dit te herdenken organiseert Gemeente Essen van 17 tot en met 20 oktober een bevrijdingsweekend op het domein van de Paters Redemptoristen. De eerste ‘bevrijdings’-activiteit vond nu al plaats op 16 juni in de vorm van een bevrijdingswandeling door Horendonk. De aanwezigen kregen een primeur en konden als eerste proeven van het speciale bevrijdingsbier.

Sportkampioenenhuldiging 2023-2024

Dit jaar mochten we 24 individuele sporters 8 sportploegen en 2 duo sportteams, in totaal 132 sportkampioenen huldigen. Er werd ook een speciale prijs uitgereikt, de Brozen Niké, dit is een prijs van sportverdienste en werd uitgereikt aan Tom Meeusen voor zijn fantastische sportcarrière.