Essen helpt meer dan 20 gezinnen dankzij scholenproject

Dirk Konings

Begin 2023 startte OCMW Essen met een proactief scholenproject om kansarmoede beter én vroeger te detecteren bij leerlingen. Daarbij gingen twee maatschappelijke assistenten maandelijks langs op de scholen zelf. Nu, één jaar later, tonen de cijfers dat het een succes is: 21 leerlingen en hun gezinnen werden geholpen! Daarom breidt Essen het project verder uit in 2024, met een aanbod naar alle Essense secundaire scholen, naast de kleuter- en lagere scholen. Zo bereikt het OCMW potentieel 3.155 leerlingen in totaal.

13 procent van de Essenaren komt moeilijk tot heel moeilijk rond met hun inkomen. Maar de drempel om binnen te stappen bij een sociale dienst of OCMW is vaak (te) hoog. Daarom startte OCMW Essen in 2023 met een scholenproject.

Diensthoofd Sociale Dienst, Lenni Buvens: “Sinds januari 2023 gaan onze maatschappelijke assistenten Renske van Veldhoven en Sissi Claessens maandelijks langs bij de Essense kleuter- en lagere scholen. Als sociale dienst moeten we meer naar buiten treden in plaats van af te wachten tot mensen zich aanmelden bij ons. En doen we hier met succes: met Renske en Sissi kunnen leerlingen, ouders en leerkrachten een gezicht plakken op het ‘OCMW’.”

Ondersteuning op de scholen

Ter plaatse helpen de maatschappelijke assistenten de leerlingen, ouders en leerkrachten met een variatie aan vragen, gaande van juridische vragen, over huisvesting tot financiële steun. Het project maakt het ook mogelijk om een tolk in te schakelen bij oudercontacten zodat taalproblemen geen barrière vormen. Ze bereikten op die manier meer dan 20 leerlingen en hun gezinnen op één jaar tijd.

Brigitte Van Aert, voorzitter van het Bijzonder Comité voor de Sociale Dienst: “Door zelf naar de scholen toe te gaan, kunnen we problemen vroeger en beter detecteren. Er zijn heel wat mensen die in aanmerking komen voor steun, maar die hier niet van op de hoogte zijn of de stap niet durven zetten naar het OCMW. We verlagen de drempel door zelf naar de scholen toe te gaan.”

Rol van leerkrachten

De maatschappelijke assistenten zijn er niet alleen voor de leerlingen en hun ouders maar ook voor de leerkrachten.

Dirk Konings, schepen van welzijn en onderwijs: “Als leerkracht sta je heel dicht bij je leerlingen en voel je het vaak aan wanneer er iets speelt thuis. Maar hoe ga je daarmee om? Welke stappen neem je om die leerling te helpen? Daar worstelden veel leerkrachten mee en daar kan onze sociale dienst juist helpen. Door de lijn tussen het OCMW en de leerkrachten kort te houden, sporen we heel wat armoede op die onder de radar bleef.”

De maatschappelijke assistenten hebben op één jaar tijd 14 leerkrachten ondersteund.

Tevreden scholen

De Essense kleuter- en lagere scholen zijn blij met dit project. Hilde Joossens, directeur van kleuterschool Mariaberg vertelt: “Dankzij de zitdagen van het OCMW op de school creëren we een brug tussen onderwijs en sociale ondersteuning. Het succes van deze samenwerking ligt in de gezamenlijke inzet voor het welzijn en de ontwikkeling van elk kind. Wij hebben ervaren dat het organiseren van zitdagen op school verschillende voordelen heeft en de toegankelijkheid van OCMW-diensten vergroten."

Vanaf dit jaar kunnen ook de secundaire scholen beroep doen op dit aanbod. Sinds eind 2023 is er ook een periodiek overleg tussen de zorgcoördinatoren van alle Essense scholen en de gemeente waar de zorgcoördinatoren met al hun vragen terecht kunnen. Zo wordt ook de sociale dienstverlening van de gemeente breder bekend gemaakt bij de scholen.

Tekst en foto: Gemeente Essen

Nieuws uit Essen

Essen herdenkt het einde van vier jaar bezetting tijdens WOII

80 jaar geleden werd Essen van de gruwel van WOII bevrijd door de Britten en Canadezen. Om dit te herdenken organiseert Gemeente Essen van 17 tot en met 20 oktober een bevrijdingsweekend op het domein van de Paters Redemptoristen. De eerste ‘bevrijdings’-activiteit vond nu al plaats op 16 juni in de vorm van een bevrijdingswandeling door Horendonk. De aanwezigen kregen een primeur en konden als eerste proeven van het speciale bevrijdingsbier.

Gemeente Essen krijgt 40.000 euro subsidie voor onderzoek herbestemming kerk Statie

Provincie Antwerpen selecteerde Gemeente Essen als één van de vier nieuwe dossiers voor onderzoek naar herbestemming van kerken. De gemeente past zelf de extra kosten bij zodat onderzocht kan worden welke nieuwe functies in de Sint-Antonius van Paduakerk in Essen-Statie zouden passen.

Sportkampioenenhuldiging 2023-2024

Dit jaar mochten we 24 individuele sporters 8 sportploegen en 2 duo sportteams, in totaal 132 sportkampioenen huldigen. Er werd ook een speciale prijs uitgereikt, de Brozen Niké, dit is een prijs van sportverdienste en werd uitgereikt aan Tom Meeusen voor zijn fantastische sportcarrière.