Geslaagde familiedag ondanks regen

Gert Raijmaekers

Onze familiedag was weer geslaagde dag met inspanning en ontspanning. Zelfs de regenbui onderweg kon de pret niet drukken!

Naar jaarlijkse gewoonte trok onze afdeling er opnieuw op uit. Dit jaar verzamelden we in Sportpark Hemelrijk. Na een lekkere koffie en eerste hap trokken we met gids Marlies door de statiewijk met tal van leuke weetjes van vroeger en nu over wijk, met veel herinneringen die opgehaald werden.

Door het regenweer werd de tour een beetje ingekort waarna we in Café Rex konden opwarmen met een lekkere tas verse soep en brood en verder konden keuvelen met elkaar.

Nieuws uit Essen

Dankzij ‘bellend vlak’ maken we meer handelszaken in Essen toegankelijk

Op 9 juli krijgen elf handelszaken in Essen een hellend vlak en een bel op aangepaste hoogte - een bellend vlak dus - zodat mensen die minder mobiel zijn makkelijker de winkel kunnen betreden. De gemeente werkte samen met Dito vzw om handelaars te sensibiliseren en te ondersteunen in het toegankelijker maken van hun zaak. Medewerkers van Dito en Essense vrijwilligers trokken in het voorjaar van 2024 door de winkelstraten in het centrum van Essen en maakten zaakvoerders bewust van de problematiek rond toegankelijkheid.

Essen herdenkt het einde van vier jaar bezetting tijdens WOII

80 jaar geleden werd Essen van de gruwel van WOII bevrijd door de Britten en Canadezen. Om dit te herdenken organiseert Gemeente Essen van 17 tot en met 20 oktober een bevrijdingsweekend op het domein van de Paters Redemptoristen. De eerste ‘bevrijdings’-activiteit vond nu al plaats op 16 juni in de vorm van een bevrijdingswandeling door Horendonk. De aanwezigen kregen een primeur en konden als eerste proeven van het speciale bevrijdingsbier.

Gemeente Essen krijgt 40.000 euro subsidie voor onderzoek herbestemming kerk Statie

Provincie Antwerpen selecteerde Gemeente Essen als één van de vier nieuwe dossiers voor onderzoek naar herbestemming van kerken. De gemeente past zelf de extra kosten bij zodat onderzocht kan worden welke nieuwe functies in de Sint-Antonius van Paduakerk in Essen-Statie zouden passen.