Gele Dozen voortaan permanent beschikbaar

Publicatiedatum

Auteur

Steff Nouws

Deel dit artikel

Na een pilootproject van 2 jaar bewijst dat de Gele Dozen effectief hun nut bewijzen. Vanaf nu worden de Gele Dozen structureel beschikbaar gesteld via alle Essense apothekers en het Zorgpunt Grens. Dit initiatief maakt het eenvoudiger voor kwetsbare inwoners en hun mantelzorgers om snel een Gele Doos in huis te halen of te vernieuwen.

De Gele Doos is een herkenbare bewaardoos die cruciale persoons-, contact- en medische gegevens bevat. Ze wordt bewaard in de koelkast, een plaats die hulpdiensten gemakkelijk kunnen vinden. Dankzij een sticker aan de binnenkant van de voordeur weten hulpverleners meteen dat er een Gele Doos aanwezig is. Dat kan in noodsituaties letterlijk levens redden.

Het project werd in 2021 op de agenda van de gemeenteraad gezet door Steff Nouws, fractieleider van cd&v Essen, en groeide de voorbije jaren uit tot een goed ingeburgerde praktijk. In 2022 werden 500 Gele Dozen verdeeld binnen de oorspronkelijke doelgroep van senioren en personen met een verhoogde zorgnood. In 2024 vond een tweede verdeling plaats, met een bredere doelgroep: iedereen met een zorgnood kan sindsdien gratis een Gele Doos ophalen bij de verdeelpunten. Gemeenteraadslid én apotheker Eva Eyckmans zag tal van patiënten passeren om zo'n Gele Doos op te halen.

Structurele verankering vanaf 2025

Om het gebruik van de Gele Doos te blijven stimuleren, zet de gemeente vanaf dit jaar in op een structurele verankering:

  • Permanente verdeelpunten: Alle apothekers in Essen en Zorgpunt Grens blijven officiële verdeelpunten.
  • Regelmatige communicatie: Via gemeentelijke communicatiekanalen zal er aandacht besteed worden aan het nut van de Gele Doos en het belang van het up-to-date houden van de gegevens. Bovendien zullen ook de zorgprofessionals opnieuw geïnformeerd worden.
  • Gepersonaliseerde uitnodigingen: Elke drie jaar ontvangen alleenstaande 75-plussers en samenwonende 80-plussers een persoonlijke brief met uitleg en de uitnodiging om een Gele Doos op te halen.

"Met deze aanpak zorgen we voor betaalbare en toegankelijke zorgzelfstandig thuis wonen in alle veiligheid, en snelle en efficiënte hulpverlening. De Gele Doos heeft haar nut al meermaals bewezen – en krijgt nu een vaste plaats in het zorgaanbod van de gemeente.", aldus gemeenteraadsleden Steff Nouws en Eva Eyckmans. 

Nieuws uit Essen

Cd&v zet toekomst van Essense fuiven op agenda gemeenteraad

De toekomst van de Essense fuifcultuur stond deze maand centraal op de gemeenteraad. Aanleiding was de recente media-aandacht rond het verdwijnen van dorpsfuiven in Vlaanderen. Ook in Essen voelen verenigingen steeds meer druk door stijgende kosten, strengere regelgeving en een veranderende uitgaanscultuur. Vanuit cd&v dienden fractieleider Steff Nouws samen met Dirk Konings en Judith Francken daarom een voorstel in om werk te maken van een brede ondersteuning voor lokale fuiven en evenementen. Daarmee voert cd&v ook een duidelijke verkiezingsbelofte uit.

Rode Kruis Essen moest op korte termijn op zoek naar nieuw onderkomen

Het Rode Kruis van Essen moest recent op zeer korte termijn op zoek naar een nieuwe opslagplaats voor hun werking. Jarenlang maakten de vrijwilligers gebruik van lokalen in het stationsgebouw via een overeenkomst tussen de gemeente en de NMBS. Begin april kregen zij echter plots de boodschap dat het gebouw eind april verlaten moest worden.

cd&v Essen vraagt duidelijkheid over welzijnsdossiers

Vorig jaar vond in Essen en de buurgemeenten een uitgebreide bevraging plaats van het VAD (Vlaams expertisecentrum Alcohol en andere Drugs) over alcohol- en drugsgebruik bij inwoners. Het doel van deze bevraging is om via een grondige analyse te komen tot een sterker en doeltreffender alcohol- en drugbeleid.