Geen bestuursakkoord in Essen

Publicatiedatum

Auteur

Steff Nouws

Deel dit artikel

Cd&V Essen was verrast dat er tijdens de gemeenteraad van 28 januari 2025 geen bestuursakkoord werd voorgesteld. Ondanks grote aankondigingen en zelfs een sociale mediapost waarin werd gesproken over "een schot in de roos", is er nog steeds geen akkoord tussen N-VA/PLE en Vooruit. Welke plannen zij de komende zes jaar willen realiseren, blijft voorlopig onduidelijk.

Fractieleider Tom Bevers (N-VA/PLE) had beloofd dat tijdens de eerste echte gemeenteraadszitting een bestuursakkoord besproken zou worden. Ook tijdens de nieuwjaarsrecepties van beide partijen werd herhaaldelijk verwezen naar het akkoord in wording. Op 18 januari zouden de partijraden van Vooruit en N-VA/PLE samenkomen om het goed te keuren. Vooruit liet via sociale media weten dat het akkoord werd goedgekeurd – het was "een schot in de roos". Maar sindsdien bleef het stil. Er werd geen akkoord gepubliceerd en ook op de agenda van de gemeenteraad werd er met geen woord over gerept.

Reden genoeg voor Steff Nouws, fractieleider van cd&V Essen, om tijdens de vragenronde het college van burgemeester en schepenen hierover te interpelleren. Als cd&V Essen zijn we benieuwd of het bestuursakkoord tegen volgende maand (februari) wél een "schot in de roos" zal zijn. Zo niet, dragen we graag ons steentje bij om het te versterken.

Nieuws uit Essen

Cd&v zet toekomst van Essense fuiven op agenda gemeenteraad

De toekomst van de Essense fuifcultuur stond deze maand centraal op de gemeenteraad. Aanleiding was de recente media-aandacht rond het verdwijnen van dorpsfuiven in Vlaanderen. Ook in Essen voelen verenigingen steeds meer druk door stijgende kosten, strengere regelgeving en een veranderende uitgaanscultuur. Vanuit cd&v dienden fractieleider Steff Nouws samen met Dirk Konings en Judith Francken daarom een voorstel in om werk te maken van een brede ondersteuning voor lokale fuiven en evenementen. Daarmee voert cd&v ook een duidelijke verkiezingsbelofte uit.

Rode Kruis Essen moest op korte termijn op zoek naar nieuw onderkomen

Het Rode Kruis van Essen moest recent op zeer korte termijn op zoek naar een nieuwe opslagplaats voor hun werking. Jarenlang maakten de vrijwilligers gebruik van lokalen in het stationsgebouw via een overeenkomst tussen de gemeente en de NMBS. Begin april kregen zij echter plots de boodschap dat het gebouw eind april verlaten moest worden.

cd&v Essen vraagt duidelijkheid over welzijnsdossiers

Vorig jaar vond in Essen en de buurgemeenten een uitgebreide bevraging plaats van het VAD (Vlaams expertisecentrum Alcohol en andere Drugs) over alcohol- en drugsgebruik bij inwoners. Het doel van deze bevraging is om via een grondige analyse te komen tot een sterker en doeltreffender alcohol- en drugbeleid.