Essen geeft boost aan verenigingsleven en investeringen

Steff Nouws

In tegenstelling tot heel wat andere gemeenten kan Essen dankzij een slim financieel beleid ook de volgende jaren volop blijven investeren. We zetten sterk in op de ondersteuning van voetbalverenigingen en jeugdbewegingen, op een nabije gezondheidszorg, en blijven dankzij tal van evenementen een warme gemeente!

Een woordje uitleg:

De voorbije jaren waren financieel heel uitdagend: door de inflatie zijn de personeelskosten de hoogte ingegaan, maar bijvoorbeeld ook de kostprijs van het energieverbruik. De Vlaamse en federale overheid hebben op tal van gebieden bespaard, en sturen bijkomende taken naar de gemeentebesturen. Toch kan Essen deze legislatuur afsluiten met een bijzonder goed financieel rapport: lage schulden en voldoende ruimte om ook in de toekomst te blijven investeren.

Dirk Konings, schepen van financiën: “We hebben steeds slim gepland, geld voor pensioenen zijn opzij gelegd en elke uitgave 2x bekeken. Zodoende kunnen we met veel vertrouwen zeggen dat we financieel gerust mogen zijn en tegen een stootje kunnen”.

Een goede en nabije gezondheidszorg is cruciaal. Daarom blijft de gemeente inzetten op het Zorgpunt. De gemeente zal 200.000 euro investeren in een nieuw radiologietoestel. Bovendien werken we samen met Klina om in de loop van 2024 een paramedisch interventieteam (PIT) in Essen te huisvesten, zodat de MUG veel minder naar Essen moet komen. In het voorjaar zal een nieuwe website online komen, en twee grote ledschermen verschijnen in het straatbeeld.

Gaston Van Tichelt, burgemeester: “Een PIT in Essen kan levens redden! Ik ben dan ook heel blij met de intense samenwerking die we met Klina op poten hebben gezet. Het Zorgpunt wordt bovendien meer en meer een voorbeeldproject waar vele andere gemeenten naar komen kijken. Ook het huisartsentekort wordt deels door het Zorgpunt opgevangen.”

Vanaf 2024 zal de gemeente sterker inzetten op voetbal- en jeugdverenigingen. De Essense voetbal- en jeugdverenigingen leveren schitterend werk. Maar het is tijd om hard te investeren in hun infrastructuur. Met eigen middelen heeft KSV Wildert pas een nieuw kunstgrasveld aangelegd, een unicum. Ook Excelsior staat klaar om te investeren. Een aantal jeugdlokalen zijn dringend aan vernieuwing toe. Op Horendonk zijn de plannen ver gevorderd en ook andere jeugdverenigingen maken plannen. Daarom zal de gemeente de komende jaren zorgen voor structurele investeringssubsidies op maat van de noden van de verenigingen.

Arno Aerden, jeugdschepen: “Een aantal Essense jeugdbewegingen hebben nood aan nieuwe lokalen. Veiliger en duurzamer. Zo zijn ze klaar voor de volgende decennia, en kunnen ze zich concentreren op het jeugdwerk zelf”.

Brigitte Van Aert, schepen voor Sport: “De voetbalverenigingen hebben vele honderden leden, en hun infrastructuur hebben ze zelf in eigendom. De dagdagelijkse investeringen moeten ze zelf bekostigen, en daar komen nu de nieuwe kunstgrasvelden bovenop. Daarom zullen we vanuit het gemeentelijk budget bijdragen aan deze investeringen.”

Het gemeentebestuur zet eveneens extra in op het bijeenbrengen van mensen. In 2024 zal begonnen worden met de bouw van het nieuwe vrijetijdscentrum op Statie. En bovendien zetten we in op vele evenementen en activiteiten. De spiegeltent op het Heuvelplein is alvast een gigantisch succes, we ondersteunen Hans Francken Invites, Kobie on Tour doet ook volgend jaar weer alle Essense wijken aan en de gemeentelijke vzw Kobie start met de voorbereiding van een grootschalig spektakel in 2025, in navolging van het legendarische (N)iemandsland.

Helmut Jaspers, schepen van cultuur: “Bijeenkomen is het handelsmerk van Essen geworden. Een bruisende en gezellige gemeente draagt bij aan de woonkwaliteit in onze gemeente! En in het nieuwe Vrijetijdscentrum zullen naast professionele concerten en theatervoorstellingen vooral ook onze verenigingen terecht kunnen voor grotere en kleinere activiteiten.”

Voorgaande jaren is er veel geïnvesteerd in de dorpsvernieuwing: Hoek en Horendonk zijn veel veiliger geworden. Nu is het de beurt aan Wildert (St.-Jansstraat) en ook zullen er weer veel straten vernieuwd worden. Ook het fietspad Verbrande Hoef (Wildert) komt in een nieuw jasje. En door de trajectcontroles wordt het verkeer ook veel veiliger: in de Oude Baan en de Huybergsebaan zullen er in 2024 trajectcontroles geplaatst worden.

Brigitte Quick, schepen van openbare werken: “Er is al enorm veel geïnvesteerd, maar verkeersveiligheid blijft met stip een werkpunt! En bovendien wordt er geïnvesteerd in de vernieuwing van de serviceflats en de infrastructuur van Wigo.”

Nieuws uit Essen

Essen herdenkt het einde van vier jaar bezetting tijdens WOII

80 jaar geleden werd Essen van de gruwel van WOII bevrijd door de Britten en Canadezen. Om dit te herdenken organiseert Gemeente Essen van 17 tot en met 20 oktober een bevrijdingsweekend op het domein van de Paters Redemptoristen. De eerste ‘bevrijdings’-activiteit vond nu al plaats op 16 juni in de vorm van een bevrijdingswandeling door Horendonk. De aanwezigen kregen een primeur en konden als eerste proeven van het speciale bevrijdingsbier.

Gemeente Essen krijgt 40.000 euro subsidie voor onderzoek herbestemming kerk Statie

Provincie Antwerpen selecteerde Gemeente Essen als één van de vier nieuwe dossiers voor onderzoek naar herbestemming van kerken. De gemeente past zelf de extra kosten bij zodat onderzocht kan worden welke nieuwe functies in de Sint-Antonius van Paduakerk in Essen-Statie zouden passen.

Sportkampioenenhuldiging 2023-2024

Dit jaar mochten we 24 individuele sporters 8 sportploegen en 2 duo sportteams, in totaal 132 sportkampioenen huldigen. Er werd ook een speciale prijs uitgereikt, de Brozen Niké, dit is een prijs van sportverdienste en werd uitgereikt aan Tom Meeusen voor zijn fantastische sportcarrière.