Eerste inclusief multimovepad in Vlaanderen

Brigitte Van Aert

Het inclusief multimovepad is een beweegpad van 1.2 km lang en bestaat uit 8 speeltoestellen die vanaf het ontwerp zijn aangepast om zoveel mogelijk kinderen de kans te geven om samen te spelen, te bewegen en te leren van elkaar.
De speeltoestellen stimuleren de 12 basisbewegingen die elk kind moet oefenen en automatiseren om een volwaardige motorische groei te kunnen doormaken.
Hiermee willen we alle kinderen met en zonder beperking maximale ontwikkelingskansen geven, zegt Brigitte Van Aert, schepen voor sport en G-beleid (cd&v).

Omdat wetenschappelijke studies hebben aangetoond dat kinderen van deze generatie een ontwikkelingsachterstand hebben ten opzichte van kinderen van de vorige generatie is het héél belangrijk om deze 12 basisbewegingen te stimuleren.
Kinderen van deze generatie, bewegen veel te weinig en krijgen te weinig beweegkansen.
Tijdens de coronaperiode is de ontwikkelingsachterstand nog groter geworden.
De cognitieve, emotionele en motorische ontwikkeling hangen als schakels aan elkaar, als één van de schakels niet goed ontwikkeld heeft dit een negatief effect op de andere.

In sterke samenwerking met onze partners:  Sport Vlaanderen, Agentschap Natuur en Bos, Inter, Sporten zonder drempels, kinesiste Mieke Oostvogels en onze gemeentelijke sportdienst, hebben we een subsidiedossier ingediend bij het Corona herstelfonds van Provincie Antwerpen. We verkregen 29.520€ subsidies, hier hebben we 40.000€ gemeentelijke budget toegevoegd, zo heeft het project in totaal 70.000€ gekost. Firma Sicuro heeft de toestellen ontworpen en geplaatst.

Alle toestellen zijn vanaf het ontwerp aangepast Bv door toevoegen van contrastkleuren zwart/geel voor visuele beperkingen, toevoegen van geluid voor auditieve beperkingen, toevoegen van praatpalen en schuine hellingen voor motorische beperkingen, verbreden van een glijbaan… Beperkingen zijn breed, auditief, visueel, motorisch mentaal en ook financieel. Niet alles kan voor iedereen, er is wel van alles voor iedereen. Iedereen is 100% welkom! Het inclusief multimovepad is gratis en toegankelijk voor iedereen..

Het inclusief multimovepad is geplaatst in sportpark Hemelrijk op de erfgoedsite Hemelrijk. Wanneer kinderen het beweegpad volgen, komen ze verschillende andere sporten tegen zoals panna-voetbal, beach volley, skatepark, tennis, finse looppiste, atletiek, calisthenics… zo stimuleren we de kinderen om ook andere sporten uit te proberen.

Extra ondersteuning door snoezelrugzakken bij VVVToerisme
Bij de erfgoedsite kan je bij het VVV kantoor De Tasberg, gratis snoezelrugzakken ontlenen deze zijn samengesteld door Toerisme voor autisme.

Er is keuze uit 20 tal attributen, die kinderen en jongeren ondersteunen wanneer ze prikkelgevoelig zijn, bv autisme, ADHD, hoog sensitief…
De ouders kunnen de snoezelrugzakken vullen op maat van de noden van hun kind of jongere.

Nieuws uit Essen

Riolering woonbos Wildert, fase 1 eindelijk in de startblokken!

De gemeenteraad keurde de samenwerkingsovereenkomst tussen Aquafin, Fluvius en de gemeente goed.  Reeds geruime tijd startte het ontwerp voor dit megaproject van meer dan 20 miljoen Euro, waarvan de gemeente ruime 4 miljoen euro zal dragen. Fase 1 is de zone tussen de Eekhoornlaan en de Vijverlaan.  Steenovenstraat, Nolsebaan en Velodreef krijgen een nieuw wegprofiel.

Meer kansen voor lokaal wijkwerken

Essen gaat met wijkwerken aansluiten bij de KINA gemeenten, Kalmthout, Brecht, Wijnegem, Schelle, Ranst, Schilde, Zandhoven, Zoersel. Door deze samenwerkingen kunnen we meer kansen geven aan de lokale wijkwerkers en lokale gebruikers.

Nieuw natuurleerpad doet kinderen het bos ontdekken

Bezoekers van de Wildertse Duintjes, een bosgebied in Essen, kunnen vanaf zondag 5 mei dankzij het natuurleerpad alles leren over het bos. Mascotte Danny de Eekhoorn gidst je langs 25 educatieve borden.