Eerste inclusief multimovepad in Essen

Steff Nouws

We willen alle kinderen meer speel-, beweeg- en ontwikkelingskansen geven, zegt Brigitte Van Aert (cd&v Essen), schepen van G-beleid en sport. Daarom bouwen we een inclusief multimovepad waar alle kinderen kunnen samenspelen en leren van elkaar.

Een multimovepad is een beweeg- en belevingspad voor kinderen van 3 tot 12 jaar, waar ze op speelse wijze met natuurlijke hindernissen en houten constructies worden gestimuleerd om de 12 basisbewegingen te oefenen die nodig zijn hun ontwikkeling.

Veel wetenschappelijke studies hebben aangetoond dat kinderen van deze generatie een ontwikkelingsachterstand hebben ten opzichte van de kinderen van de vorige generatie. Ze krijgen te weinig beweegkansen om hun 12 basisvaardigheden te oefenen en te automatiseren die noodzakelijk zijn voor hun motorische ontwikkeling. De motorische-, cognitieve- en emotionele ontwikkeling hangen als schakels aan elkaar. Als één schakel zich niet goed ontwikkeld, geeft dit ook problemen bij de andere ontwikkelingsdomeinen.

KU Leuven toonde met wetenschappelijk onderzoek aan dat de ontwikkelingsachterstand bij kinderen nog verergerd is tijdens corona. Kinderen kregen vaak onbeperkt gebruik van beeldschermen en konden niet naar hun sportclub of vereniging.

Gemeente Essen wil alle kinderen versterken met en zonder beperking door hen samen meer beweeg- en speelkansen te geven, gratis en toegankelijk voor iedereen in sportpark Hemelrijk.

Samen met Sport Vlaanderen, Agentschap Natuur en Bos, Sporten zonder Drempels, INTER vzw, GoodPlanet, VVVToerisme en kinesiste Mieke Oostvogels sloegen we de handen in elkaar. Onder coördinatie van onze sportdienst bouwden we een stevig subsidiedossier op voor het Coronaherstelfonds van de Provincie Antwerpen. Na verschillende rondes waarin we ons dossier telkens sterk verdedigde, kregen we eindelijk groen licht. Het Europees Landbouwfonds voor Plattelandsontwikkeling: Europa investeert in zijn platteland. Subsidieert 29.250€ in het Inclusief Multimovepad Essen.

De gemeente Essen bouwt zo het allereerste inclusief multimovepad in Vlaanderen! Het Inclusief Multimovepad kost in totaal 70.000€ en wordt ondersteund door Sport Vlaanderen en ANB.

Vanaf het ontwerp is er rekening gehouden met motorische auditieve, cognitieve en visuele beperkingen met de focus op samenspelen. Niet alles kan voor iedereen, wel van alles voor iedereen. We kijken er enorm naar uit om alle kinderen te zien samenspelen en bewegen, in sportpark Hemelrijk. De opening van het allereerste inclusief multimovepad is gepland in het voorjaar 2024.

Nieuws uit Essen

Eerste inclusief multimovepad in Vlaanderen

Het inclusief multimovepad is een beweegpad van 1.2 km lang en bestaat uit 8 speeltoestellen die vanaf het ontwerp zijn aangepast om zoveel mogelijk kinderen de kans te geven om samen te spelen, te bewegen en te leren van elkaar.
De speeltoestellen stimuleren de 12 basisbewegingen die elk kind moet oefenen en automatiseren om een volwaardige motorische groei te kunnen doormaken.
Hiermee willen we alle kinderen met en zonder beperking maximale ontwikkelingskansen geven, zegt Brigitte Van Aert, schepen voor sport en G-beleid (cd&v).

Essense kandidaten bij de bovenlokale verkiezingen

Vandaag maakte cd&v Provincie Antwerpen de volledige lijst voor de Vlaamse en Federale verkiezingen van 9 juni bekend. Twee Essense cd&v’ers nemen op 9 juni deel aan parlementsverkiezingen. Gert Raijmaekers doet dat vanop de 12e plaats van de Vlaamse lijst. Steff Nouws is terug te vinden op de 9e plaats van de federale lijst.

Opsporing kanker: Essen op niveau provincie

De resultaten van preventief kankeronderzoek in Essen lopen gelijk met de provinciale cijfers. Essen ontving van het Centrum voor Kanker Opsporing cijfers over preventief onderzoek naar baarmoederhals-, dikkedarm- en borstkanker. De cijfers gelden voor 2022.