Deelfietsgebruik in opmars

Brigitte Quick

Uit de laatste cijfers van Blue Bike (de blauwe fietsen aan het station) blijkt dat het gebruik van deze fietsen weer gestegen is met 32 procent afgelopen jaar, ook het aantal unieke gebruikers stijgt.

Ook de oranje elektrische deelfietsen van Donkey Republic worden in hun eerste jaar al goed gebruikt.  In Essen staan een achtentwintigtal fietsen verspreid over de locaties Heuvelplein, Industrieterrein en beide stations. Nu krijgen ook Essen Hoek en Horendonk een ‘hub’ of ophaallocatie door een herverdeling.

In Essen Hoek komt deze aan de fietsenparking aan de kerk en in Horendonk aan het Willy Gommerenplein.  Je mag de fiets enkel op een van deze plaatsen achterlaten of op een Donkey Republic-hub in een andere gemeente.

Inzetten op duurzame mobiliteit loont”, zegt Brigitte Quick. “Het is duidelijk dat het fietsdeelsysteem aan populariteit wint. Dat is niet meer dan normaal in de huidige tijdgeest, waarbij mensen vaker stilstaan bij de duurzaamheid van hun acties.

Nieuws uit Essen

Essense kandidaten bij de bovenlokale verkiezingen

Vandaag maakte cd&v Provincie Antwerpen de volledige lijst voor de Vlaamse en Federale verkiezingen van 9 juni bekend. Twee Essense cd&v’ers nemen op 9 juni deel aan parlementsverkiezingen. Gert Raijmaekers doet dat vanop de 12e plaats van de Vlaamse lijst. Steff Nouws is terug te vinden op de 9e plaats van de federale lijst.

Opsporing kanker: Essen op niveau provincie

De resultaten van preventief kankeronderzoek in Essen lopen gelijk met de provinciale cijfers. Essen ontving van het Centrum voor Kanker Opsporing cijfers over preventief onderzoek naar baarmoederhals-, dikkedarm- en borstkanker. De cijfers gelden voor 2022.

Ontdek onze voorjaarsbrochure

Onze mandatarissen en bestuursleden bussen de volgende weken onze nieuwe voorjaarsbrochure in de Essense brievenbussen. Ontdek hieronder de brochure online.