Cd&v Essen stelt lijsttrekker voor.

Steff Nouws

Tijdens de nieuwjaarsreceptie van vrijdag 19 januari 2024 maakte cd&v Essen haar lijsttrekker bekend en trapte zo de verkiezingscampagne af. Burgemeester Gaston Van Tichelt maakte bekend dat niet hij maar Steff Nouws lijsttrekker zal zijn voor de komende gemeenteraadsverkiezingen. Als lijstduwer blijft Van Tichelt nauw betrokken bij de partij en verkiezingen. “Als partij zetten we in op de toekomst.”, klinkt het.

Voor de aanwezigen was het toch enigszins een verrassing. Burgemeester Gaston Van Tichelt gaf in zijn nieuwjaarsspeech een beschouwing van de afgelopen jaren, daaraan koppelde hij kort een overzicht van zijn 18(!) jaren als burgemeester van Essen. Vervolgens kondigde hij aan dat hij na de komende gemeenteraadsverkiezingen geen burgemeester meer zal zijn en dat er binnen het partijbestuur intussen een nieuwe lijsttrekker werd goedgekeurd.

Een doordachte keuze voor de toekomst

Gaston Van Tichelt: “Ik geef de fakkel door met een heel positief gevoel. Na drie legislaturen politieke en bestuurlijke leiding te hebben gegeven aan het mooie Essen, denk ik dat het nu de juiste moment is om de jongere generatie naar voren te schuiven. Ik ben er 52, en het kriebelt om nog vele andere mooie uitdagingen aan te gaan”.

Essen kent zijn burgemeester als diegene die de voorbije jaren krachtig leiding gaf ten tijde van de Coronacrisis en aan de efficiënte opvang van de Oekraïense vluchtelingen. In de voorbije 18 jaar heeft hij met zijn ploeg enorm veel gerealiseerd, gaande van de bouw van de sporthal Hemelrijk, de herinrichting van Hoek en Horendonk, de fietspaden langs de Moerkantsebaan en de Nieuwmoersesteenweg, maar evengoed het uitwerken van het maandelijkse gemeentelijk infomagazine, het Zorgpunt en de professionele uitbouw van de ambulancedienst, de afbouw van de probleemcamping op Wildert, de bouw  van de sociale woningen in de Statievelden en op Heikant, de regularisatie van weekendzone tot woonbos, de uitbreiding van Rijkmaker, de restauratie en ontwikkeling van de Douaneloods, de herinrichting van de kerkhoven, de aankoop van het Redemptoristendomein aan de Rouwmoer, de bouw van het lokaal dienstencentrum, enz. enz.

Essen blijft in beweging en ook de volgende jaren staat er nog veel werk op de plank. Gaston Van Tichelt: “We moeten Essen landelijk, groen en sociaal houden. De toekomstkansen van de landbouw zijn daarin heel belangrijk, evengoed als onze verenigingen die we hard moeten blijven ondersteunen. Ik heb heel veel vertrouwen in Steff. Trouwens, ik ben er fier op dat ikzelf zes jaar geleden Steff de politiek heb binnengeloodst. Ik kan geen betere opvolger wensen!”

Volle goesting om alles te geven

Steff Nouws dankte tijdens de receptie het partijbestuur voor het vertrouwen dat in hem gesteld wordt. “Ik ben me bewust van de verantwoordelijkheid en heb ontzettend veel goesting om alles te geven voor Essen”, aldus de kersverse lijsttrekker. “De afgelopen 18 jaar heeft Gaston fantastisch werk geleverd voor Essen en haar inwoners. Ik heb de eer gehad om als fractieleider zijn werk van dichtbij te mogen meemaken en heb er uiteraard al ontzettend veel van geleerd. Hij laat ons als partij gelukkig niet los en ik ben blij dat ik op zijn ervaring en kennis mag blijven rekenen.”

Essen ziet er vandaag anders uit dan bij de vorige lokale verkiezingen. Er liggen nieuwe vraagstukken klaar: Essenaren moeten vlakbij huis kunnen winkelen en ondernemen. De boer moeten kunnen boeren en onze inwoners moeten hier thuis kunnen komen.

De volgende weken en maanden zal er werk worden gemaakt van een sterk team en sterk programma om in oktober mee naar de kiezer te stappen.

Wie is Steff Nouws?

Steff Nouws is momenteel fractieleider voor cd&v Essen in de gemeenteraad van Essen. Met zijn 31 lentes is hij het jongste gemeenteraadslid van de gemeente. Hij heeft zijn positie in de gemeenteraad sinds deze legislatuur ingenomen en vertegenwoordigt daarmee een nieuwe, jonge generatie.

Naast zijn lokale politieke betrokkenheid is Steff ook lid van de provinciale partijraad, waar hij zo bovenlokale dossiers mee kan opvolgen.

In zijn professionele leven werkt Steff in het onderwijs als pedagogisch adviseur. Vanuit zijn positie is hij verantwoordelijk voor de pedagogisch-didactische werking van de school en ondersteunt hij leerlingen en leerkrachten bij begeleiding, remediëring en sanctionering.

Steff is afkomstig van Horendonk en woont sinds enkele jaren in Wildert met zijn vrouw, Marianne. Hij is trotse vader van twee kinderen, Nand* en Jeanne. Samen vervullen ze ook de rol van pleeggezin.

Nieuws uit Essen

Gemeente Essen krijgt 40.000 euro subsidie voor onderzoek herbestemming kerk Statie

Provincie Antwerpen selecteerde Gemeente Essen als één van de vier nieuwe dossiers voor onderzoek naar herbestemming van kerken. De gemeente past zelf de extra kosten bij zodat onderzocht kan worden welke nieuwe functies in de Sint-Antonius van Paduakerk in Essen-Statie zouden passen.

Sportkampioenenhuldiging 2023-2024

Dit jaar mochten we 24 individuele sporters 8 sportploegen en 2 duo sportteams, in totaal 132 sportkampioenen huldigen. Er werd ook een speciale prijs uitgereikt, de Brozen Niké, dit is een prijs van sportverdienste en werd uitgereikt aan Tom Meeusen voor zijn fantastische sportcarrière.

Stralende gezichten op Dag van de Buitengewone Kanjer

Er moet niks en er kan vanalles, op de Dag van de Buitengewone Kanjer, bij de” Schamhoeve “ van Jan en Rien Uytdewilligen. De plek waar alle kanjers zich thuis voelen. Het doel van deze dag is alle Essense kinderen en jongeren met een beperking een supertoffe dag bezorgen en hun ouders die dag ontzorgen. Al 22 jaar organiseert de gemeente deze dag, dit jaar was het thema : “Regenboog”.