Dringende actie gevraagd voor sluipwegen en knip Oostdijk

Ann Van Rompaey

4,5 maand geleden startten de werken voor de heraanleg van de Oostdijk fase 2.  Sedertdien is er een serieuze overlast in Oxdonk door bestuurders die niet de aangekondigde omleiding volgen maar een sluiproute nemen via Bredestraat-Oxdonkstraat-Haaksdonkweg naar de Sluisweg en Echelputstraat-Oxdonkstraat eveneens naar de Sluisweg.  En dit aan ongepaste snelheden.

Begin augustus meldde de gemeente via een schrijven aan de inwoners van Oxdonk dat in samenspraak met de Vlaamse Waterweg, de politie en de omliggende gemeenten een knip zou voorzien worden op de Sluisweg, zodat deze gedurende de duur van de werken een doodlopende straat zou worden.

“Niets bleek echter waar, de knip is een fictieve knip”, reageert gemeenteraadslid Ann Van Rompaey (CD&V), zelf inwoner van Oxdonk. “Op vraag van de buurt plaatste ik het punt op de gemeenteraad. De knip bestaat enerzijds uit Herashekken waar iedereen voorbij rijdt in de berm en anderzijds uit 3 betonblokken met daartussen nadarhekken. De knip werd op 23 augustus geplaatst, enkel uren later werden de hekken al verplaatst en zelfs aan flarden gereden. Ik vroeg het gemeentebestuur dringend actie te ondernemen: het rustige Oxdonk wordt overstelpt door zwaar vrachtverkeer en dient als sluiproute , aan onaangepaste snelheden. De signalisatie is niet aangepast aan de situatie, nergens wordt bij het binnenrijden van Oxdonk gemeld dat via de Sluisweg geen doorgaand verkeer naar Humbeek mogelijk is. Controle op naleving van het vrachtroutenetwerk gebeurt ook niet. Intussen gaan de Oxdonkse kinderen terug naar school in een onveilige situatie.”

Schepen Bruno Keuleers (Groen) bevestigde de problematiek en beloofde contact op te nemen met de bouwheer voor de signalisatie. Toch werd ook duidelijk gezegd dat er niets verandert aan de knip, aangezien de doorgang voor ziekenwagens en brandweer mogelijk moet zijn.

“Zelfs de burgemeester deed de argumenten van de inwoners af als cafépraat, schandalig is dit. Al te graag verschuilt dit bestuur zich achter anderen, in deze de gemeente Grimbergen (waar de knip werd geplaatst ) en de Vlaamse Waterweg (bouwheer). Destijds werd een knip geplaatst in de Hogerheistraat, waar geen gemotoriseerd verkeerd door kon, waarom kan dit hier niet. Oxdonk wordt weer genegeerd, beschamend is dit.”, aldus raadslid Van Rompaey.

kapelle-op-den-bos_nieuws

Aangifte belastingen (aanslagjaar 2024)

De aangifte in de personenbelasting aanslagjaar 2024 kan vanaf nu online ingediend worden en moet ingediend zijn tegen 15 juli 2024.

Oppositie vraagt transparantie over subsidie van 1 miljoen euro en renteloze lening aan nieuwe fusieclub voor aanleg van twee kunstgrasvelden

Vorige maandag keurde de gemeenteraad definitief de subsidie van 1 miljoen euro en de renteloze lening van 250.000 euro goed aan voetbalclub Groot Kapelle. Op de gemeenteraad vroegen we meer transparantie over het dossier en hebben we gevraagd het punt op een volgende zitting te behandelen.

Onze voorstellen voor de wekelijkse markt

De markt op donderdag is voor heel wat Kapellenaren niet alleen een plaats om boodschappen te doen. Het is ook een belangrijke sociale ontmoetingsplaats. Jammer genoeg stellen we vast dat het aantal kramen de afgelopen jaren sterk afneemt en daardoor ook de aantrekkingskracht van de markt.