De Stroming opent begin augustus haar deuren

Publicatiedatum

Auteur

Niels Valkenborgh

Deel dit artikel

De multifunctionele en hedendaagse belevingscampus De Stroming – met onder meer de nieuwe bibliotheek voor Pelt en het fysieke Huis van het Kind – opent haar deuren op maandag 5 augustus. De opening van het gebouw is, mede door het aanhoudende slechte weer van de laatste tijd, met een aantal weken opgeschoven. Dit zorgt ervoor dat de huidige biblocaties in Neerpelt en Palethe en de consultatiebureaus van Wiegwijs langer open zullen blijven.

Het slechte weer van de afgelopen weken heeft gevolgen voor de opening van de nieuwe belevingscampus De Stroming aan het Neerpeltse Kerkplein. Die vindt nu plaats in de tweede week van augustus: de nieuwe Peltse bib opent haar deuren op maandag 5 augustus. Huwelijken zijn mogelijk in De Stroming vanaf vrijdag 23 augustus. De eerste consultaties van Wiegwijs vinden plaats vanaf maandag 2 september.

Het opschuiven van de openingsdatum van de nieuwe centrale bibliotheek heeft nog meer tot gevolg dat de lokale bibliotheken van Neerpelt en Palethe langer open zullen blijven: in bib Neerpelt (Norbertinessenlaan) kan je nog terecht tot en met zaterdag 22 juni, in bib Palethe (Jeugdlaan) tot en met zaterdag 29 juni. Daarna sluiten de twee locaties definitief. Ook de huidige consultatiebureaus van Wiegwijs (in de Bermstraat en in de Burg. Laenenstraat bij Open Poort) blijven om dezelfde reden nog iets langer open, tot eind augustus. Ook deze locaties sluiten daarna hun deuren.

Tijdens deze sluitingsperiode zal je geen boeken kunnen uitlenen of terugbrengen. Zorg er dus voor dat je voor eind juni zeker nog een laatste keertje langs komt in je vertrouwde bib om materialen uit te lenen om zo de sluitingsperiode te overleven. Heb je tijdens de sluitingsperiode materialen in je bezit? Geen nood: de inleverdatum van je geleende of verlengde boeken wordt automatisch verlengd tot 1 september. Heb je een boek dat al te laat was? Tussen de sluiting en 1 september loop je geen boetes op. Je kan je boeken dus met een gerust hart terug binnenbrengen in De Stroming na de opening op 5 augustus.

Schepen van cultuur Niels Valkenborgh: "Het nieuwe gebouw aan het Kerkplein deed tot de fusie dienst als gemeentehuis in Neerpelt maar heeft de afgelopen maanden een ware metamorfose ondergaan. Het wordt een trefcentrum met daarin de raadzaal voor de gemeenteraadszittingen, functionele ruimtes voor vergaderingen en plaats voor officiële ontvangsten, huwelijken en ceremonies."

Schepen van jeugd en gezin Katrien Kenis: "Dankzij het fysieke onthaal van het Huis van het Kind Pelt biedt het gebouw ruimte voor consultaties van Wiegwijs, de Opvoedingswinkel en andere partners binnen het gezinsloket waar je met al je vragen rond opgroeien terecht kan.. Centraal in de make-over komt de nieuwe en eigentijdse centrale bibliotheek van Pelt: van gemeentehuis naar gemeenschapshuis."

Alle informatie rond het nieuwe trefcentrum De Stroming en de praktische schikking rond de verhuis van de diensten die in het nieuwe gebouw een plekje zullen krijgen, vind je op www.gemeentepelt.be/destroming

Nieuws

Al 2 000 leden in bibliotheek Pelt maken gebruik van OpenBIB

De Peltse bibliotheek in belevingscampus De Stroming heeft gisteren haar 2 000ste OpenBIB-lid feestelijk verwelkomd. Bijna twee jaar na de opening blijkt het concept van ruime, flexibele openingsuren een groot succes. Via OpenBIB krijgen inwoners vanaf 18 jaar elke dag van 7 tot 22 uur toegang tot de bib, ook buiten de bemande openingsuren.

Regenwater krijgt tweede leven in Pelt met Europese steun

Op industrieterrein Nolimpark is vanmiddag een enorm reservoir voor regenwater officieel in gebruik genomen. De gemeente Pelt en netbedrijf Fluvius lieten er naast de gemeentewerf aan de Lieven Bauwenslaan een ondergrondse buffer aanleggen van liefst 1 100 m³, goed voor 1,1 miljoen liter water. Daarin wordt het regenwater dat op de gemeentewerf en de bedrijven Brabantia en Balak Coatings valt opgevangen. Met dit bijzondere project, dat steun kreeg van het Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling (EFRO), vermindert het risico op wateroverlast bij hevige regenval in de buurt, verbetert de ecologische toestand van de nabijgelegen Holvense Beek, en is er minder nood aan grondwaterwinning. In plaats van grondwater op te pompen, gaan de gemeentediensten eerst het opgevangen regenwater gebruiken. Ook de inwoners van Pelt kunnen het regenwater gratis afhalen aan het publieke aftappunt.

JONG cd&v Pelt bekroont Floris and the Flames met 34ste Egelprijs

JONG cd&v Pelt heeft maandagmiddag voor de 34ste keer de Egelprijs uitgereikt. De jaarlijkse onderscheiding bekroont een persoon of vereniging die Pelt op een positieve manier in de kijker zet. Dit jaar ging de prijs naar de band Floris and the Flames, die recent internationaal indruk maakte met optredens op de wereldexpo in Japan.