Pelt wordt hét knooppunt voor openbaar vervoer in Noord-Limburg. In het project Connectie Noord onderzoeken de partners slimme oplossingen voor verkeersveiligheid, leefkwaliteit en vlotte verbindingen in en rond Pelt. In deze eerste fase van het project willen ze het project voorstellen en luisteren naar iedereen die in Pelt woont, werkt, er naar school gaat en passeert.
Concreet staat Connectie Noord voor volgende vier projecten:
- een betere organisatie van het verkeer in en rond Pelt;
- de slimme inpassing van een Hoppinpunt in Pelt;
- een nieuwe stationsomgeving Overpelt en alternatieven voor gelijkgrondse spoorwegovergangen;
- een halte voor de trambus tussen Noord-Limburg en Hasselt.
Bij de uitwerking ervan vormen een aantal doelstellingen de leidraad. Netwerken voor voetganger, fiets, trein, (tram)bus en auto die veilig en logisch op elkaar aansluiten is er een van. Om de bereikbaarheid van Noord-Limburg te verbeteren, is het daarbij belangrijk om vanaf het begin lokaal en doorgaand verkeer elk een eigen plaats te geven. De projecten moeten mensen en wegen ook voorbereiden op de ‘modal shift’: de auto wordt vervangen door meer verplaatsingen te voet, met de fiets en met beter en hoogwaardig openbaar vervoer. Bovendien moeten de verschillende overheden en partners de deelprojecten op elkaar afstemmen. Verkeersveiligheid, de kwaliteit van de open ruimte, bereikbare trekpleisters en leefbare wijken moeten hand in hand gaan.
En tot slot moeten de projecten afgestemd worden met verschillende groepen van belanghebbenden. Het gaat onder meer om bewoners, ondernemers, bezoekers, scholen, het ziekenhuis en gebruikers van het openbaar vervoer. De deelprojecten moeten op een evenwichtige manier een antwoord bieden aan een waaier van belangen.
Burgemeester Dennis Fransen: "Dit laatste is een van de drie belangrijke pijlers van de lopende studie en daarom is er een brede raadpleging voorzien, met onder andere een klankbordgroep, de infomarkten en de mogelijkheid voor iedereen om online te participeren via www.gemeentepelt.be/connectienoord. De twee andere pijlers zijn enerzijds het verkeersmodel dat het effect op het verkeer laat zien van verschillende alternatieven en de informatie over de technische haalbaarheid van die verschillende alternatieven."
Uit alle informatie moet in het voorjaar 2025 een startnota voortvloeien. Deze geeft een beeld van de ambities en doelstellingen die Connectie Noord nastreeft en naar welke oplossingen de voorkeur gaat. De gekozen oplossingen wordt gedetailleerder uitgewerkt in een projectnota. Die moet eind 2025 af zijn en de basis vormen voor bouwplannen. Daarna loopt elk deelproject zijn eigen timing. Bij elk van de deelprojecten volgt een uitgebreid proces van bouwplannen, omgevingsvergunning, openbaar onderzoek, aanbesteding, aanstellen aannemers en uitvoering van de werken.