De gemeenteraad keurt de nieuwe concessievoorwaarden voor ontmoetingscentrum Capellebeemden goed. Het gemeentebestuur kan nu de zoektocht naar een nieuwe concessionaris starten.
Nieuwe concessieovereenkomst
Ondertussen werd door de gemeentelijke diensten een nieuwe concessieovereenkomst opgesteld. Tine Gielis, schepen van Patrimonium, legt uit waarom dit nodig was: “Capellebeemden is een ontmoetingscentrum voor iedereen, maar moet zeker ook een plaats zijn voor onze vele Laakdalse verenigingen. In de nieuwe overeenkomst worden voorwaarden voor de nieuwe concessionaris gesteld die als doel hebben het gebruik van de zalen door verenigingen betaalbaar te houden. Ook moeten de zalen minstens één weekend per maand voor verenigingen vrijgehouden worden.”
Zoektocht naar concessionaris kan starten
Nu de nieuwe concessieovereenkomst goedgekeurd is, kunnen de volgende stappen in de zoektocht naar een nieuwe concessionaris gezet worden.
Via een jury zal de meest geschikte kandidaat geselecteerd worden. Die zal een voorstel moeten indienen dat beoordeeld wordt op verschillende gunningscriteria. “De kandidaten moeten hun concept en financieel plan toelichten en we willen van hen weten hoe ze gaan zorgen voor een goede inbedding in de buurt. Kandidaten doen ook een bod doen voor de vergoeding die zij maandelijks zullen betalen aan de gemeente. Hiervoor liggen minimumbedragen vast,” aldus schepen Gerda Broeckx.
De nieuwe concessionaris zal de eerste drie maanden geen vergoeding moeten betalen. De gemeente doet dit om de opstart te ondersteunen. De rest van het 1e jaar moet het bod voor de vergoeding aan de gemeente minstens €1000 euro per maand bedragen (buiten de 3 eerste maanden), het 2e jaar is er een minimumbod van €1500 per maand en vanaf het 4e jaar minimum €2000 per maand.
Warme ontmoetingsplaats
Het lokaal bestuur heeft een duidelijk beeld voor de toekomst van Capellebeemden. Schepen Niels Vermeulen legt uit: “We zoeken een concessionaris die van Capellebeemden een warme ontmoetingsplaats maakt voor alle Laakdallenaars en die onze verenigingen welkom heet. Het gebouw biedt veel mogelijkheden en zal een meerwaarde zijn voor onze gemeente.”