Clercxhoevestraat: eenrichtingsverkeer vanaf 1 oktober

Publicatiedatum

Auteur

Niels Valkenborgh

Deel dit artikel

Om de verkeersafwikkeling in de Clercxhoevestraat (Neerpelt Centrum) te verbeteren en veiliger te maken wordt bij wijze van proefproject eenrichtingverkeer ingevoerd in de straat. De rijrichting loopt van de Heerstraat naar de Nieuwstraat. De maatregel gaat in op 1 oktober.

Fietsers, bromfietsers klasse A en speedpedelecs kunnen de weg in beide richtingen blijven gebruiken.

Er zal tevens een gedeeltelijk parkeerverbod worden ingevoerd in de straat. Dit parkeerverbod wisselt enkele keren van straatkant om een vertragend effect te creëren op het verkeer. 

Vanuit de Nieuwstraat kan je als gevolg van deze maatregel met de auto niet meer via de Clercxhoevestraat naar de Heerstraat. Dat moet voortaan via de Kloosterstraat en de Groenstraat. De Nieuwstraat wordt bijgevolg in feite een doodlopende weg en dat zal zo aangegeven worden met verkeersborden. 

Schepen van publieke ruimte Liesbeth Fransen: “Het proefproject zal ingaan op 01 oktober 2025 voor de duur van zes maanden, eindigend op 31 maart 2026. Het zal na vier maanden worden geëvalueerd.”

Nieuws

WK Voetbal: geen sluitingsuur tijdens nachtelijke wedstrijden van de Rode Duivels

Het WK voetbal is gestart. Ook Pelt maakt zich op voor de wedstrijden van de Rode Duivels. Een groot WK-event is er dit keer niet in Pelt. Toch kijken vele supporters graag in groep. Daarom zullen er in heel wat horecazaken ongetwijfeld grote tv’s  en schermen hangen. Indien jij in jouw zaak vertoningen in groep organiseert, neem dan even het onderstaande door.

Al 2 000 leden in bibliotheek Pelt maken gebruik van OpenBIB

De Peltse bibliotheek in belevingscampus De Stroming heeft gisteren haar 2 000ste OpenBIB-lid feestelijk verwelkomd. Bijna twee jaar na de opening blijkt het concept van ruime, flexibele openingsuren een groot succes. Via OpenBIB krijgen inwoners vanaf 18 jaar elke dag van 7 tot 22 uur toegang tot de bib, ook buiten de bemande openingsuren.

Regenwater krijgt tweede leven in Pelt met Europese steun

Op industrieterrein Nolimpark is vanmiddag een enorm reservoir voor regenwater officieel in gebruik genomen. De gemeente Pelt en netbedrijf Fluvius lieten er naast de gemeentewerf aan de Lieven Bauwenslaan een ondergrondse buffer aanleggen van liefst 1 100 m³, goed voor 1,1 miljoen liter water. Daarin wordt het regenwater dat op de gemeentewerf en de bedrijven Brabantia en Balak Coatings valt opgevangen. Met dit bijzondere project, dat steun kreeg van het Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling (EFRO), vermindert het risico op wateroverlast bij hevige regenval in de buurt, verbetert de ecologische toestand van de nabijgelegen Holvense Beek, en is er minder nood aan grondwaterwinning. In plaats van grondwater op te pompen, gaan de gemeentediensten eerst het opgevangen regenwater gebruiken. Ook de inwoners van Pelt kunnen het regenwater gratis afhalen aan het publieke aftappunt.