CD&V Pelt haalt inspiratie bij bedrijfs- en sportinfrastructuur in Limburg tijdens fractiedag

Publicatiedatum

Auteur

Niels Valkenborgh

Deel dit artikel

CD&V Pelt hield vorige week haar halfjaarlijkse fractiedag, een moment waarop fractieleden en leden van het Bijzonder Comité de interne samenwerking aanscherpen en inspiratie opdoen voor toekomstige beleidsdossiers. De dag combineerde een ochtendsessie in Pelt met werkbezoeken in Genk en Oudsbergen.

In B&B De Floreffe stond de voormiddag in het teken van interne werking en teamdynamiek. De partij onderzocht hoe ze de komende jaren de stem van de Peltenaar nog sterker kan laten doorklinken in de gemeenteraad.
“Een sterke externe werking begint bij een stevige interne basis en open communicatie,” stellen partijvoorzitter Werner Mentens en fractievoorzitter Jonas Wilms. “Deze fractiedagen zijn cruciaal om als ploeg scherp en verbonden te blijven.” De ochtend werd afgesloten door de uitbaters van Floreffe, Jordy en Nancy die een inkijk gaven in hun bedrijf.

In de namiddag bezocht de groep Kepler, het innovatieve bouwbedrijf van de uit Pelt afkomstige ondernemer Dennis Vangeneugden. Kepler specialiseert zich in modulaire woningbouw en levert volledig afgewerkte woningen rechtstreeks vanuit de fabriek. Het concept omvat zowel de bouw als de afwerking, tuinaanleg en administratieve opvolging. Het bezoek bood de fractie inzichten in efficiënt en duurzaam bouwen, een thema dat ook in Pelt hoog op de agenda staat.

Daarna trok het gezelschap naar sporthal De Duin in Oudsbergen, een recent gerealiseerd project dat inzet op multifunctioneel gebruik van sportinfrastructuur. Burgemeester Dennis Fransen ziet duidelijke meerwaarde in het bezoek: “De aanpak in Oudsbergen geeft ons inspiratie om de plannen voor een nieuwe sporthal in Pelt toekomstgericht uit te werken.”
Schepen van Sport An Knoops lichtte de ontwikkeling en exploitatie van de infrastructuur toe, wat volgens de delegatie waardevolle ideeën opleverde voor de Peltse dossiers.

 

Nieuws

WK Voetbal: geen sluitingsuur tijdens nachtelijke wedstrijden van de Rode Duivels

Het WK voetbal is gestart. Ook Pelt maakt zich op voor de wedstrijden van de Rode Duivels. Een groot WK-event is er dit keer niet in Pelt. Toch kijken vele supporters graag in groep. Daarom zullen er in heel wat horecazaken ongetwijfeld grote tv’s  en schermen hangen. Indien jij in jouw zaak vertoningen in groep organiseert, neem dan even het onderstaande door.

Al 2 000 leden in bibliotheek Pelt maken gebruik van OpenBIB

De Peltse bibliotheek in belevingscampus De Stroming heeft gisteren haar 2 000ste OpenBIB-lid feestelijk verwelkomd. Bijna twee jaar na de opening blijkt het concept van ruime, flexibele openingsuren een groot succes. Via OpenBIB krijgen inwoners vanaf 18 jaar elke dag van 7 tot 22 uur toegang tot de bib, ook buiten de bemande openingsuren.

Regenwater krijgt tweede leven in Pelt met Europese steun

Op industrieterrein Nolimpark is vanmiddag een enorm reservoir voor regenwater officieel in gebruik genomen. De gemeente Pelt en netbedrijf Fluvius lieten er naast de gemeentewerf aan de Lieven Bauwenslaan een ondergrondse buffer aanleggen van liefst 1 100 m³, goed voor 1,1 miljoen liter water. Daarin wordt het regenwater dat op de gemeentewerf en de bedrijven Brabantia en Balak Coatings valt opgevangen. Met dit bijzondere project, dat steun kreeg van het Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling (EFRO), vermindert het risico op wateroverlast bij hevige regenval in de buurt, verbetert de ecologische toestand van de nabijgelegen Holvense Beek, en is er minder nood aan grondwaterwinning. In plaats van grondwater op te pompen, gaan de gemeentediensten eerst het opgevangen regenwater gebruiken. Ook de inwoners van Pelt kunnen het regenwater gratis afhalen aan het publieke aftappunt.