Cash afhalen blijft gegarandeerd in Dendermonde en deelgemeenten

Pieter D'hauwer

Dendermonde en zijn deelgemeenten worden geconfronteerd, net zoals vele andere steden en gemeenten, met het verdwijnen van geld- en bankautomaten op het grondgebied. Cd&v Dendermonde pleit voor een toegankelijke dienstverlening bij de banken.  Onze cd&v-mandatarissen staken dan ook de handen uit de mouwen en zorgden er door toedoen van gemeenteraadsvoorzitter Dieter Mannaert alvast voor dat er in Dendermonde-centrum, Baasrode en Grembergen bankneutrale geldautomaten komen.

In 2020 besloten de 4 grootbanken, Belfius, BNP Parisbas Fortis, ING en KBC, om samen neutrale geldautomaten uit te baten. De 4 grootbanken bouwen stapsgewijs tot eind 2024 hun eigen automaten in hun filialen af. In de plaats komen er ‘Bancontact CASH-punten’ van de firma Batopin.

“Het dossier omtrent het verdwijnen van de geldautomaten leeft zeer sterk binnen de gemeenteraad van Dendermonde. Een bezorgdheid die gedeeld wordt over de verschillende fracties heen. Als voorzitter van de gemeenteraad heb ik dan ook het initiatief genomen om een schrijven te richten naar Batopin. Afgelopen dinsdag 24/10 vond er een overleg plaats met Batopin waarin we de toezegging kregen dat er alvast bankneutrale geldautomaten worden gerealiseerd in Dendermonde-centrum, Baasrode en Grembergen”, verklaart Dieter Mannaert.

“Samen met mijn federale collega-parlementslid Steven Matheï trok ik in 2021 als eerste aan de alarmbel omtrent het verdwijnen van de bankautomaten en -kantoren in België. We dienden dan ook een wetgevend initiatief in dat pleitte voor een betere spreiding van de geldautomaten. Er diende minimum één geldautomaat aanwezig te zijn in elke gemeente. Minister Vincent van Peteghem sloot begin dit jaar een akkoord met de bankensector om ervoor te zorgen dat iedereen steeds op een toegankelijke en bereikbare manier aan cash kan geraken. Het toont dat we als cd&v zowel op lokaal niveau als in Brussel dit dossier hebben vastgepakt en zorgen voor haalbare oplossingen”, aldus Kamerlid en 1ste schepen Leen Dierick.

“Het is noodzakelijk dat er geldautomaten aanwezig zijn in onze handelskernen. Onze handelaars moeten eenvoudig en op een veilige manier steeds hun cash kunnen deponeren. Het is ook van belang dat klanten die met cash wensen te betalen dit kunnen blijven doen”, benadrukt schepen van lokale economie Dirk Abbeloos.

Wat met de andere deelgemeenten?

In het winkelhart van Dendermonde-centrum, Grembergen en Baasrode zal Batopin geldautomaten voorzien. In Oudegem is vandaag reeds een Batopin Cash-punt actief. De exacte locaties worden zorgvuldig geselecteerd op basis van strikte parameters. De garantie tot een redelijke afstand tot cash voor alle inwoners staat onder toezicht van de Nationale Bank. De andere deelgemeenten zullen dan ook binnen een straal van 3 tot 5 km een geldautomaat ter beschikking hebben. Er zullen ook nog steeds particuliere automaten van de andere banken naast de Batopin Cash-punt actief blijven.

Nieuws uit Dendermonde

Team Leen voor iedereen!

Cd&v Dendermonde stelt haar volledige lijst van 35 kandidaten voor in functie van de gemeenteraadsverkiezingen van oktober 2024 en trapt haar voorstellingscampagne ‘Team Leen voor iedereen!’ op gang.

Met deze 5 is Dendermondse cd&v-lijst compleet!

Cd&v Dendermonde stelt 5 (nieuwe) kandidaten voor die zullen meedoen bij de gemeenteraadsverkiezingen van 13 oktober 2024. Tegelijk kondigt cd&v aan dat de partij een volledige lijst van 35 kandidaten kan voorleggen, waarvan maar liefst 20 volledig nieuwe, beloftevolle kandidaten. Naast ons ervaren team van cd&v-mandatarissen is onze lijst versterkt met nieuwe mensen én met mensen die achter de schermen al bergen werk hebben verzet. Een mix van ervaring, vernieuwing, van alle leeftijden en deelgemeenten, met 1 oranje draad: elk van hen beschikt over de capaciteiten om de stad te besturen!

Cd&v Dendermonde stelt lichting van 4 nieuwe kandidaten voor

Cd&v Dendermonde stelt nog eens een groep van 4 nieuwe kandidaten voor in functie van de gemeenteraadsverkiezingen van oktober 2024. De teller staat op 18 nieuwe gezichten op een totaal van 35 kandidaten in het team van burgemeester en cd&v-lijsttrekker Leen Dierick.