Buurtbus toert langs wijken

Polien Willems

Met de Buurtbus zet Herentals een nieuw mobiel middel om extra ontmoetingsmomenten te creëren. Het doel is om met de bus de dorpen en buitenwijken in te bollen en daar mensen aan te spreken.

Een bevraging bij de inwoners van Morkhoven (Herentals) leerde het stadsbestuur enkele jaren geleden dat er grote behoefte bestaat aan meer leven in het dorp en meer nabijheid van het dienstenaanbod. Daaraan gaf het bestuur de voorbije jaren gevolg door de opstart van een nieuwe weekmarkt op donderdagochtend op het dorpsplein en het openen van het nieuwe lokaal dienstencentrum Het Pomphuis in het dorpshuis. Het is niet toevallig dat Herentals donderdag die plek uitkoos om de Buurtbus voor te stellen.

Dat is een hemelsblauw geschilderde bestelwagen, waarvan de zijwand als een soort foodtruck opengezet kan worden. Donderdag trakteerde de bus de marktbezoekers op appelsap, cupcakes en versnaperingen. “De bus is nu nog leeg, maar dat is bewust”, zegt de Herentalse schepen van Sociale Zaken Bart Michiels (CD&V). “Want wanneer we met de bus vanaf september de dorpen en buitenwijken intrekken, doen we dat bijvoorbeeld naar aanleiding van specifieke activiteiten. Het eerste doel is om mensen uit bepaalde buurten zo in hun eigen omgeving weer wat meer bij elkaar te brengen. Op die manier krijgen we ook inwoners te spreken die we anders niet bij onze diensten zien. Zo pikken we op wat er leeft.”

Uitdagingen dorpen

Het idee is ingegeven door het feit dat kleinere dorpen alsmaar vaker figuurlijk uitdrogen. “De Buurtbus maakt deel uit van ons plan om de uitdagingen aan te pakken waarmee kleine dorpen geconfronteerd worden. Denk maar aan het wegtrekken van winkels of ander dienstenaanbod. Voor die aanpak hebben we van de provincie Antwerpen forse steun gekregen. Met ’t Convent in het centrum en Het Pomphuis hebben we dan wel twee toegankelijke dienstencentra, maar toch merken we dat we heel wat mensen nooit bereiken. Met de Buurtbus trekken we daarom zelf naar de wijken zodat we ook hun stem kunnen horen”, zegt de Herentalse burgemeester Mien Van Olmen (CD&V).

En of het werkt: na de voorstelling van de Buurtbus spreekt een dame de schepen aan over een probleem inzake sociale huisvesting. “Ik ben daar blij om, want deze mevrouw zou mij anders waarschijnlijk niet gebeld, laat staan gemaild hebben”, zegt Bart Michiels. “Terwijl ze met haar probleem eigenlijk heel eenvoudig door onze diensten geholpen kan worden. Op deze manier maken we onze dienstverlening heel toegankelijk. Maar het voornaamste doel van onze Buurtbus blijft om een mobiel ontmoetingspunt te maken, waar iedereen welkom is.”

Nieuws uit Hertals

cd&v nieuwjaarsreceptie 2024

Hotel Karmel liep vanmiddag gezellig vol voor de lokale CD&V nieuwjaarsreceptie.  Illusionist Kim Dèrvan gaf er een origineel optreden tussen en met het publiek.  'Gaat deze Illusionist het tij voor de CD&V doen keren bij de verkiezingen in juni en vooral die in oktober bij de lokale gemeenteraad?', klonk het in de wandelgangen.

De nationale peilingen blijven dieptepunten geven voor de eens zo populaire CVP - nu CD&V - met dramatische prognoses : 11%.

Gaat het in 2018 coalitie vormen van CD&V Herentals met de separatisten van N-VA en het als een blok laten vallen van Vooruit (ex-Sp.a) invloed hebben op de Herentalse resultaten in oktober 2024 ? Simpel : de kiezer beslist.  En gaat N-VA samen met extreem Vlaams Belang in de Kempen Neteland ?

100% genieten met 0% alcohol

Op de vrijdagmarkt in Herentals is de campagne ‘Kempen 0,0% - 100% genieten, 0% alcohol’ afgetrapt. Bedoeling is zo veel mogelijk mensen aan te sporen om tijdens de maand februari voor alcoholvrij alternatieven te kiezen. Er werd alvast geklonken met een mocktail.

Heldenhuis schenkt veiligheidshesjes

Het sociale fonds Heldenhuis Herentals heeft tweehonderd fluohesjes geschonken aan de lokale vestiging van de Fietsbieb. Op de rug van het hesje staat de boodschap ‘Hier rijdt een kleine held’.