Schaarbeekse muziekacademie heeft nieuwe gevel

Eva Van Noten

In aanwezigheid van de ministers Sven Gatz en Benjamin Dalle werd de nieuwe gevel voor de Schaarbeekse muziekacademie van het GO! ingehuldigd. De oude gevels en het sanitair van deze academie waren aan renovatie toe.

De GO! Muziekacademie in Schaarbeek, ook wel gekend als Rijksmuziekacademie of MAS Schaarbeek, biedt Muziek, Woord en Dans aan. De muziekacademie is gehuisvest in twee aangrenzende panden aan de Lambermontlaan, 184-188. Dat zijn twee herenhuizen die gebouwd werden in het begin van de twintigste eeuw.

Binnen het DKO-infrastructuurplan van de VGC en de Vlaamse Gemeenschap is voor dit project een investeringssubsidie toegekend van 250.000 EUR om de straatgevels te renoveren en de gebouwen van nieuw sanitair te voorzien. De werken gingen van start in het voorjaar van 2022. Ze werden afgerond in oktober 2022. Het waren de eerste werken die op basis van het infrastructuurplan voor het Deeltijds Kunstenonderwijs (DKO) werden afgerond. Dit infrastructuurplan voor de Nederlandstalige academies in Brussel 2021-2025 is een samenwerkingsverband tussen de VGC – Onderwijs en Scholenbouw, en de Vlaamse overheid – Coördinatie Brussel. ​ ​

Met dit plan werken de VGC en de Vlaamse overheid samen om ook de Nederlandstalige academies in het Brussels Gewest infrastructureel meer ademruimte te geven. In de voorbije jaren werd er vooral geïnvesteerd in scholenbouw om het capaciteitstekort in het Nederlandstalig onderwijs weg te werken.

“De DKO’s dreigden daarvan het kind van de rekening te worden”, legt Brussels minister Gatz uit. “Al in de vorige legislatuur kon ik als toenmalig Vlaams minister van Brusselse Aangelegenheden en Cultuur de eerste stappen zetten voor de realisatie van een DKO-infrastructuurplan voor Brussel. Vandaag plukken we van dat plan de eerste vruchten.

Het DKO-infrastructuurplan wordt gevoed met 5.250.000 euro van de VGC en 3.750.000 euro van de Vlaamse overheid. Jurgen Wayenberg, algemeen directeur van GO! Scholengroep Brussel, bevestigt het belang van het DKO-infrastructuurplan: “Dankzij de investeringen in renovatie en nieuwbouw kunnen onze academies verder groeien en hun maatschappelijke opdracht kwaliteitsvol en in een veilige omgeving realiseren. We zijn heel blij en dankbaar voor de steun van Brussels minister Sven Gatz en Vlaams minister van Brussel Benjamin Dalle.”

Een van de sterkhouders van de muziekacademie in Schaarbeek is het aanbod aan instrumenten ‘oude muziek’, om de muziek uit de late middeleeuwen tot en met de vroege romantiek ten volle te beleven. Daarmee doet de academie haar patrooncomponist, Joseph-Hector Fiocco, eer aan. Maar de Schaarbeekse academie kijkt ook naar de toekomst. Recente startte ze een opleiding ‘experimentele muziek’.

Vlaams minister van Brussel Benjamin Dalle is tevreden met de renovatie: “Het deeltijds kunstonderwijs speelt een belangrijke rol in het leven van zoveel kinderen en jongeren in Brussel. Helaas had de infrastructuur van het DKO heel wat pijnpunten. Dat was bij deze muziekacademie niet anders. Na 20 jaar wachten heeft de academie eindelijk een gerenoveerde gevel en nieuw sanitair. Daarmee garanderen we de veiligheid van de gebruikers en verbeteren we de kwaliteit van de infrastructuur. Zo kunnen we de leerlingen en leerkrachten een betere muzikale thuis geven in Schaarbeek.”

Waar is de Brusselse fierheid?

In de aanpak van de drugsepidemie in Brussel en de dramatische situatie van de grote Brusselse stations en hun buurten is er één constante: een Brusselse Regering die uitblinkt in afwezigheid, met de minister-president op kop. Meer zelfs: Rudi Vervoort toonde zich ‘opgelucht’ dat premier Alexander De Croo het initiatief neemt om de verschillende betrokken partijen samen te roepen. Een stuitend vertoon van onmacht. De leider van de Brusselse regering die tevreden is dat niet hij, maar wel de premier de maatschappelijke problemen van de hoofdstad aanpakt. Waar is de fierheid die de Brusselaars kenmerkt?

Wijkgezondheidscentrum De Brug breidt uit

In WGC De Brug werkt onder één dak een multidisciplinair team van zorgverleners via het derdebetalerssyteem. Dankzij deze uitbreiding verwacht het Molenbeekse centrum 1.000 extra patiënten te kunnen helpen.

Een Brussels vrijwilligerskorps zou een win-win zijn voor onze jongeren en onze hulpdiensten

Het Brussels Hoofdstedelijk Gewest zou baat kunnen hebben bij de creatie van een vrijwilligerskorps dat de hulp- en brandweerdiensten ondersteunt, naar analogie van wat er reeds in Marseille en in verschillende Vlaamse gemeenten bestaat. Dat bevestigde Brussels staatssecretaris Pascal Smet, die meegaf dat er al contact werd opgenomen met de jeugdsector, op een vraag van parlementslid Bianca Debaets (cd&v). “Dit project is niet enkel interessant op zich, maar kan ook een formidabele springplank vormen voor jongeren om ook op professioneel vlak te kunnen doorgroeien richting de hulpdiensten- en brandweersector”, stelt Debaets. “En dat zou dan weer fantastisch nieuws zijn voor die sectoren zelf, waar we dringend meer Brusselaars nodig hebben.”