bouw gemeenteschool wordt uitgesteld

De bouw van de nieuwe gemeenteschool op de site van De Bevertjes wordt uitgesteld. Zodra het internaat van De Bevertjes verhuist naar zijn nieuwe locatie kan de bouw starten.

Begin 2021 besliste het gemeentebestuur om een volledig nieuwe gemeenteschool te bouwen op de site van De Bevertjes in de Beernemstraat. Deze locatie is veel geschikter naar ruimte en verkeersveiligheid toe dan de huidige school langs de drukke Knesselarestraat.
De Bevertjes zijn van plan om te verhuizen naar een nieuwe site van scholengroep Impact in Brugge en daarom kocht het bestuur een deel van het terrein dat zou vrijkomen. Met De Bevertjes werd overeengekomen dat het internaat op de site kan blijven tot ten laatste 31 december 2027.
Om het bouwproject vroeger te kunnen starten, werd met scholengroep Impact afgesproken om te onderzoeken of het internaat van De Bevertjes tijdelijk ergens anders kon ondergebracht worden.
De nieuwbouw van de gemeenteschool staat immers ingetekend op de plaats van het huidige internaat.
Er werden een 10-tal locaties onderzocht naar haalbaarheid.
Maar jammer genoeg voldeed geen enkele van de onderzochte locaties aan de vooropgestelde verwachtingen van het GO!
In onderling overleg met scholengroep Impact is dan ook beslist om het dossier van de nieuwbouw on hold te zetten tot het internaat naar de nieuwe site verhuist.
Uitstel is geen afstel, maar betekent dat gemeenteschool De Notelaar voorlopig nog enkele jaren op de huidige site in de Knesselarestraat blijft. Het gemeentebestuur zal intussen een aantal noodzakelijke renovaties uitvoeren aan het gebouw in de Knesselarestraat en ook werk maken van een vlotte doorstart van het bouwdossier.
Het gemeentebestuur betreurt het uitstel ten zeerste, maar hoopt toch dat de aannemer vroeger dan eind 2027 kan beginnen met de bouw van een energiezuinige en kindvriendelijke nieuwe gemeenteschool in een groene omkadering en een veilige schoolomgeving.

Afdelingsnieuws

Beernem behoort bij de koplopers op het vlak van openbare ledverlichting.

Ledverlichting plaatsen levert niet enkel energie- en kostenbesparing op, het is ook positief voor de uitstoot van CO2.

Brug E40 afgesloten tussen maandag 8 en vrijdag 12 april 2024!

In opdracht van het Agentschap Wegen en Verkeer krijgt de brug over de E40 een nieuwe laag asfalt. De werken worden uitgevoerd tussen maandag 8 april en vrijdag 12 april 2024 (uiteraard als het weer het toelaat).

aanpak van de parkeerproblemen in de Kardinaal Cardijnlaan en omgeving

De appartementsblok op de hoek van de Wingenesteenweg en de Kardinaal Cardijnlaan zorgt voor een grote parkeerdruk in de omgeving. Omwonenden vragen oplossingen en enkele handelszaken vragen kortparkeren.