Beernem behoort bij de koplopers op het vlak van openbare ledverlichting.

Claudio Saelens

Ledverlichting plaatsen levert niet enkel energie- en kostenbesparing op, het is ook positief voor de uitstoot van CO2.

Energie-efficiëntie ligt raadslid Piet De Rycke (CD&V) nauw aan het hart: “Beernem telt maar liefst 3200 lichtpunten langsheen de openbare wegen. Op heden is 47% led. Binnen twee jaar zal dit 78% zijn. Daarmee behoort Beernem bij de kop van het peloton in Vlaanderen. Vanaf de technologie het toelaat kunnen we onze hoofdwegen dimmen in plaats van doven.”

Volgens schepen voor nutsvoorzieningen Claudio Saelens (CD&V) is het overschakelen naar ledverlichting een goede beslissing geweest. "Het verbruik daalde tussen 2019 en 2023 van 800.000 kwh naar 620.000 Kwh. Wat de kostprijs van de branduren betreft is dit moeilijker uit te drukken, gezien we de laatste jaren met heel erg fluctuerende energieprijzen geconfronteerd werden. In 2019 was de kostprijs 170.000 euro. In 2022 bedroeg de kostprijs 310.000 euro (zonder verledding zou dit 350.000 euro geweest zijn). In 2023 bedroeg de kostprijs 180.000 euro (zonder verledding zou dit 230.000 euro geweest zijn).  Hoe groter de verleddingsgraad, hoe groter de energiewinst en de CO2 besparing."

Afdelingsnieuws

Brug E40 afgesloten tussen maandag 8 en vrijdag 12 april 2024!

In opdracht van het Agentschap Wegen en Verkeer krijgt de brug over de E40 een nieuwe laag asfalt. De werken worden uitgevoerd tussen maandag 8 april en vrijdag 12 april 2024 (uiteraard als het weer het toelaat).

aanpak van de parkeerproblemen in de Kardinaal Cardijnlaan en omgeving

De appartementsblok op de hoek van de Wingenesteenweg en de Kardinaal Cardijnlaan zorgt voor een grote parkeerdruk in de omgeving. Omwonenden vragen oplossingen en enkele handelszaken vragen kortparkeren.

Verkeersleefbaarheidsonderzoek Stationsomgeving Beernem

Tijdens een bewonersvergadering eind 2022 werd uitgebreid gesproken over de verkeersleefbaarheid in de stationsomgeving van Beernem. Verschillende punten in de Sint-Jorisstraat en aanpalende straten kwamen aan bod en verdienen onze aandacht.