Allemaal stralende gezichten op “ de Dag van de Buitengewone Kanjer”

Steff Nouws

Niks moet en er kan van alles,  op de Dag van de Buitengewone Kanjer, bij de” Schamhoeve “ van Jan en Rien Uytdewilligen. De plek waar alle kanjers zich thuis voelen. Al 21 jaar organiseert de gemeente deze dag, dit keer met het thema: Muziek.

Het doel van deze dag is alle Essense kinderen en jongeren met een beperking een supertoffe dag bezorgen en hun ouders die dag ontzorgen.

Op vrijdagavond 9 juni organiseerde we een info en kennismakingsavond op de Schamhoeve, voor alle vrijwilligers. Met een hapje en een drankje namen we de tijd om elkaar beter te leren kennen, ervaringen uit te wisselen, we leerde enkele smoggebaren en kregen een rondleiding op de boerderij met tips en tricks van Rien.

Alle vrijwilligers stonden zaterdag 10 juni vol enthousiasme de 35 Essense kanjers op te wachten.

Elke kanjer kreeg zijn persoonlijke begeleider en samen konden ze deelnemen aan tal van activiteiten zoals : een muziekinstrument knutselen, reuze zeepbellen maken, meerijden met motors en zijspan, tractor rijden, ezel rijden, schminken, meerijden met de riksjafiets, fotobooth in de koeienstal, dieren knuffelen…

Dankzij Studijo Bos en Bos Atelier EcoVilla Essen, konden we dit jaar een bijzonder speciale activiteit aanbieden: “inclusief boomklimmen”. Het was fantastisch om te zien hoe de kanjers de muzikale boom beklommen, genoten van de verschillende schommels, zichzelf sterk konden optrekken naar de kruin van de boom en met een vaart naar beneden durfden te gaan.

We sloten de dag af met een muziekfestival, met DJ Stijn, hij speelde alle lievelingsliedjes van de kanjers en de kanjers die zongen luidkeels mee. Dikke dankjewel aan alle vrijwilligers en helpende handen, dankzij jullie hulp hebben we samen alle Essense kanjers een topdag bezorgd!

Nieuws uit Essen

Dankzij ‘bellend vlak’ maken we meer handelszaken in Essen toegankelijk

Op 9 juli krijgen elf handelszaken in Essen een hellend vlak en een bel op aangepaste hoogte - een bellend vlak dus - zodat mensen die minder mobiel zijn makkelijker de winkel kunnen betreden. De gemeente werkte samen met Dito vzw om handelaars te sensibiliseren en te ondersteunen in het toegankelijker maken van hun zaak. Medewerkers van Dito en Essense vrijwilligers trokken in het voorjaar van 2024 door de winkelstraten in het centrum van Essen en maakten zaakvoerders bewust van de problematiek rond toegankelijkheid.

Essen herdenkt het einde van vier jaar bezetting tijdens WOII

80 jaar geleden werd Essen van de gruwel van WOII bevrijd door de Britten en Canadezen. Om dit te herdenken organiseert Gemeente Essen van 17 tot en met 20 oktober een bevrijdingsweekend op het domein van de Paters Redemptoristen. De eerste ‘bevrijdings’-activiteit vond nu al plaats op 16 juni in de vorm van een bevrijdingswandeling door Horendonk. De aanwezigen kregen een primeur en konden als eerste proeven van het speciale bevrijdingsbier.

Gemeente Essen krijgt 40.000 euro subsidie voor onderzoek herbestemming kerk Statie

Provincie Antwerpen selecteerde Gemeente Essen als één van de vier nieuwe dossiers voor onderzoek naar herbestemming van kerken. De gemeente past zelf de extra kosten bij zodat onderzocht kan worden welke nieuwe functies in de Sint-Antonius van Paduakerk in Essen-Statie zouden passen.