Afschaffing energieloze nachten

Publicatiedatum

Deel dit artikel

De gemeente Laakdal wil ’s nachts haar straatverlichting terug laten branden. Ze stapt dus af van de ‘Energieloze nachten’ die er kwamen naar aanleiding van de energiecrisis van enkele jaren geleden.

Instap door energiecrisis

Tijdens de energiecrisis van enkele jaren geleden stapte de gemeente, zoals vele andere gemeenten, in het project ‘Energieloze nachten’ om kosten te besparen en het energieverbruik te verminderen. Ondertussen herstelden de energieprijzen zich en zal de gemeente de straatverlichting terug laten branden ’s nachts.

Geïnformeerd besluit

De gemeente zal niet teruggaan naar het brandregime van voor de Energieloze nachten. Samen met Fluvius werken ze een nieuw plan uit. Schepen van Klimaat Chiel Peeters legt uit: “Dankzij de gestabiliseerde energieprijzen én de verledding van onze straatverlichting kunnen we de verlichting ’s nachts op een doordachte en betaalbare manier opnieuw inschakelen. De nieuwe ledverlichting laat ons toe gerichter te bepalen waar en wanneer het licht brandt. We maken dus geen blinde terugkeer naar het oude systeem, maar kiezen voor een weloverwogen aanpak die rekening houdt met veiligheid, energieverbruik en kostenefficiëntie.”

Verhogen van het veiligheidsgevoel

Een bijkomende reden voor de uitstap uit de Energieloze nachten is het verhogen van de zichtbaarheid en veiligheid op onze wegen. Schepen van Openbaar domein Tine Gielis licht toe: “De openbare verlichting is een kerntaak van de gemeente die we ter harte nemen. De Laakdalse burgers gaven aan dat ze zich onveiliger voelen door de donkere straten en wegen, daar kunnen we nu op een meer verantwoorde manier als voorheen gehoor aan geven.”

Verledding van de straatverlichting

De gemeente en Fluvius maken zich sterk dat ze het vooropgestelde doel van een volledige verledding van de straatverlichting tegen 2028 zullen halen. “We zitten goed op schema: intussen is 69% van onze straatverlichting vervangen door energiezuinige ledlampen. Tegen eind dit jaar verwachten we 75% te halen. Voor de verlichting op gewestwegen is het Agentschap Wegen en Verkeer verantwoordelijk, wij focussen op onze eigen straten en samen met Fluvius boeken we daar stevige vooruitgang, aldus Chiel Peeters.”

 

Nieuws uit Laakdal

Mogelijke uitbreiding recreatiezone Kapelleberg

De gemeente onderzoekt momenteel de mogelijke aankoop van een perceel grond van 6742 m² gelegen naast de recreatiezone Kapelleberg. Een inwoner van de gemeente heeft interesse om het perceel te verkopen aan het lokaal bestuur.

Opening gravelroute

Op zondag 14 juni wordt aan de sporthal aan de Kwade Plas in Veerle-Laakdal de nieuwe gravelroute van Laakdal feestelijk geopend. Met deze route sluit Laakdal aan bij het groeiende netwerk van gravelroutes in de regio en speelt de gemeente in op de toenemende populariteit van gravelbiken.

Uitbreiding Hoppinpunt Klein-Vorst

Het gemeentebestuur van Laakdal zet verder in op duurzame en toegankelijke mobiliteit. Daarom wordt het HOPPIN-punt in Klein-Vorst verder uitgebouwd. IOK tekent hiervoor de definitieve plannen uit, conform de richtlijnen vanuit Vlaanderen voor beide haltes.