Afschaffing energieloze nachten

Publicatiedatum

Deel dit artikel

De gemeente Laakdal wil ’s nachts haar straatverlichting terug laten branden. Ze stapt dus af van de ‘Energieloze nachten’ die er kwamen naar aanleiding van de energiecrisis van enkele jaren geleden.

Instap door energiecrisis

Tijdens de energiecrisis van enkele jaren geleden stapte de gemeente, zoals vele andere gemeenten, in het project ‘Energieloze nachten’ om kosten te besparen en het energieverbruik te verminderen. Ondertussen herstelden de energieprijzen zich en zal de gemeente de straatverlichting terug laten branden ’s nachts.

Geïnformeerd besluit

De gemeente zal niet teruggaan naar het brandregime van voor de Energieloze nachten. Samen met Fluvius werken ze een nieuw plan uit. Schepen van Klimaat Chiel Peeters legt uit: “Dankzij de gestabiliseerde energieprijzen én de verledding van onze straatverlichting kunnen we de verlichting ’s nachts op een doordachte en betaalbare manier opnieuw inschakelen. De nieuwe ledverlichting laat ons toe gerichter te bepalen waar en wanneer het licht brandt. We maken dus geen blinde terugkeer naar het oude systeem, maar kiezen voor een weloverwogen aanpak die rekening houdt met veiligheid, energieverbruik en kostenefficiëntie.”

Verhogen van het veiligheidsgevoel

Een bijkomende reden voor de uitstap uit de Energieloze nachten is het verhogen van de zichtbaarheid en veiligheid op onze wegen. Schepen van Openbaar domein Tine Gielis licht toe: “De openbare verlichting is een kerntaak van de gemeente die we ter harte nemen. De Laakdalse burgers gaven aan dat ze zich onveiliger voelen door de donkere straten en wegen, daar kunnen we nu op een meer verantwoorde manier als voorheen gehoor aan geven.”

Verledding van de straatverlichting

De gemeente en Fluvius maken zich sterk dat ze het vooropgestelde doel van een volledige verledding van de straatverlichting tegen 2028 zullen halen. “We zitten goed op schema: intussen is 69% van onze straatverlichting vervangen door energiezuinige ledlampen. Tegen eind dit jaar verwachten we 75% te halen. Voor de verlichting op gewestwegen is het Agentschap Wegen en Verkeer verantwoordelijk, wij focussen op onze eigen straten en samen met Fluvius boeken we daar stevige vooruitgang, aldus Chiel Peeters.”

 

Nieuws uit Laakdal

Reglement noodwoningen goedgekeurd

Lokaal bestuur Laakdal stelt een reglement rond de noodwoningen op. Met het reglement wordt het tijdelijke karakter van de noodwoningen duidelijker afgebakend en wordt er meer nadruk gelegd op begeleiding en responsabilisering.

Automatische uitkering geboortepremie

De gemeente Laakdal vereenvoudigt de toekenning van haar geboortepremie. Vanaf 1 augustus 2026 wordt de premie van 35 euro voor pasgeborenen automatisch uitbetaald op de rekening van de ouders.

Uitkijktoren Zammelsbroek geopend

Via een vlonderpad aan de Blaardonk kan je vanaf 22 juni tot aan een nieuw uitkijkpunt stappen. Vanop een hoogte van 6 meter heb je een panoramisch uitzicht over de vallei van de Grote Nete. Je ontdekt er met eigen ogen hoe de vallei terug ruimte krijgt als waterbuffer met natte natuur waarin tal van soorten heropleven.